Застрахователите бавят обезщетенията за нематериални щети на пострадали от катастрофи с години. Във филма "Черни пътища" на Иво Никодимов и режисьора Мария Христова, който БНТ ще излъчи тази вечер от 20 часа и 45 минути, става ясно, че компаниите най-често предлагат нищожни суми на ранените и хората са принудени с години да водят дела, за да получат обезщетение. Разследванията на катастрофите и бавните експертизи по тях също са причина за забавяне на плащанията по застраховките.
Румен Трендафилов е един от 20-те тежко ранени в катастрофата с автобус станала край с. Микре на 17 ноември 2017 година. Заради счупвания в коляното и в тазобедрената става се налага сам да плати изкуствените стави, които са му поставени. Обезщетение от застрахователите на автобуса не е получил.
Румен Трендафилов, пострадал в катастрофата с автобус край Микре на 17 ноември 2017 год.: Надявам се, че един ден ще си получа някакви обезщетения от застрахователната компания.
А до този момент застрахователната компания защо не ги изплаща обезщетенията?
Ами не, не сме имали връзка с тях, аз имам адвокат, които се грижат за това и сега чакаме да приключи техническата експертиза, не е приключила, след това трябва да има дело.
Докато чака незрящият Румен работи като преподавател по компютърна грамотност, за да посреща разходите по своето лечение. Оказва се правилен изборът му да води дело, пред възможността за споразумение със застрахователя. Тази жена пострадала при катастрофа през пролетта на 2015 година и застрахователя първоначално не искал да признае други щети, освен материалните по автомобила, след това предложил споразумение.
Предлагаха една сума от 1000 лв., която не покриваше дори само тези основните разходи, които вече изброих - за ядрено-магнитни резонанси, за шийни яки и т.н.
Пострадалата завежда дело, което печели. Съдът решава, че тя трябва да получи 10 000 лева обезщетение, но застрахователят не изпълнява това съдебно решение.
Все още нямаме резултат- все още нещата не са приключили.
БНТ: Тоест 4 години по-късно обезщетението, което сте получили е в размер на 300 лв. за материалните щети по автомобила?
Да, точно така. Това е равносметката.
Извън материалните щети по автомобилите и обезщетенията на пострадалите и жертвите, всички други разходи се поемат от държавата - за лечение, болнични заради отсъствие от работа, разследвания, експертизи, действия по спасяване и т.н. Екип преподаватели от катедра "Пътища" в УАСГ ги определя като външни и се заема с тяхното изчисляване.
д-р инж. Христо Грозданов, секретар на катедра "Пътища и транспортни съоръжения" - УАСГ: И сме стигнали до цена на човешкия живот 950 хиляди лева. Като сме остойностили всичките щети, които са настъпили вследствие на ПТП, говоря за външните щети за миналата година, като стойността, която получихме е малко над 1 милиард и 200 милиона за цяла България.
Така от катастрофите заради агресията зад волана или пък заради лоши пътища годишно губим над 2 милиарда лева.