Всички, които са изгорели с почивки от фалиралата турооператорска фирма "София тур и Холидей" ще получат обезщетение, но не е ясно в какъв размер. Това обяви министърът на туризма Николина Ангелкова след спешна среща със застрахователите на компанията.
Пострадалите трябва да се обърнат към Министерството на туризма и към двамата застрахователи на фирмата. Все още не е ясно колко са хората, платили за фалшиви почивки, но едно е ясно - става въпрос за нелоялна търговска практика, поне така обясниха от Министерството на туризма, които ще дадат случая на прокуратурата.
На официалния адрес на туроператора "София тур и Холидейз" наистина има офис, но той се оказа заключен. Справка в търговския регистър показва, че собственик на компанията до 17 октомври са Ралица и Димитър Тоневи, които продават бизнеса си на сръбския гражданин Драган Живкович. Той сменя адреса на дружеството. Потърсихме новия адрес, но той се оказа несъществуващ. Празен се оказа и финансовият отчет на дружеството за миналата година.
Първите подозрения за дейността на туроператора се появяват в началото на декември.
Тогава Елка заедно с приятели планира круиз до Дубай, сравнявайки оферти попада на най-изгодната - тази на "София тур и Холидейз". Сключва договор на 15 ноември и плаща 50% капаро. Окончателно останалата сума трябва да внесе през януари, но в последствие от фирмата искат плащане до 15 декември, това я усъмнява и тя започва проверка на холдинга, през който би трябвало да мине круиза.
Елка Антонова: След проверката на този холдинг се оказа, че наистина съществува такъв, но той се занимава с хранителни стоки, няма общо с туристическа дейност. Изпратиха ми информация, че тяхното представителство има офиси в още няколко града, с един линк на компанията, оказа се съществуваща туристическа компания, която не познава тези хора и не си контактува с тях.
Елка открива и още по съмнителна информация.
Още при подписване на договора места не е имало на този кораб.
След като Елка потърсила обяснение, от "София тур и Холидейз" веднага й върнали парите, тя си обяснява това с факта, че е вдигнала шум. Операторът обявява несъстоятелност на 17 декември и собствениците изчезват. Не се знае колко хора са пострадали.
Заради липсата на информация, изплащането на обезщетенията ще се забави.
Орлин Пенев, изпълнителен директор на застрахователна компания: Обезщетението не е на принципа първи по ред-първи по право, и до изчерпване на лимита на застраховката трябва да се съберат всички искове и тогава да бъдат разпределени пропорционално по размера на всеки кой-колкото е платил, тоест ако имаме 1000 човека, платили по 30 000 лева, това прави 3 милиона, при лимит 450 000 лева ще бъде дисконтиран до размера на лимита.
Проверка в търговския регистър показва, че собствениците на туроператора в затруднение имат още две фирми, които се занимават с туристическа дейност. Те обаче няма да бъдат проверявани, защото става въпрос за различни юридически лица, обясни министър Ангелкова.