НОВИНИ

Защо се возим без колани в междуградския транспорт?

Знаете ли кои са 10-те най-велики изобретения на 20-ти век и чували ли сте, че предпазният колан в автомобилите ни е едно от тях? Дни преди очакваните пътувания по Коледа, решихме да проверим защо по пътищата ни се движат автобуси без колани. И когато такива има - слагаме ли ги изобщо?

Велианна Кашева
от Велианна Кашева
12:51, 21.12.2015
Чете се за: 01:57 мин.
У нас
Снимка:

Един ден извън София. Репортерката Велианна Сашева тръгва по две дестинации. По първата - 42 км, се вози в малък стар автобус, без колани... По втората - на 63 км от София, попада на хубав автобус, оборудван с предпазни колани. Освен нея обаче, никой друг не им обръща внимание. По-късно Велианна решава да провери други автобуси, по други дестинации, с други пътници... Отношението е същото.

Владимир Тодоров - Българска асоциация на пострадали при катастрофи: За съжаление, в България се научихме да слагаме колани на предните седалки, водачите поставят колани, но пътниците в автомобили и автобуси все още не поставят, което коства няколкостотин жертви всяка година. През годините ние сме работили по много тежки катастрофи, една от които беше по АМ "Тракия", с автобуса. Там, всъщност голяма част от загиналите бяха затиснати от самия автобус. Много по-малко души щяха да загинат тогава на магистрала "Тракия", ако са били използвани колани.

Законово въпросът с коланите в междуградските автобуси стои така: ако се качите в автобус с колани - вие сте задължени да ги използвате. Ако обаче попаднете на по-стар автобус, без колани, този превозвач не е в нарушение, въпреки че ви излага на риск. Защото никъде в закона няма текст, който да задължава междуселищните автобуси да бъдат оборудвани с предпазни колани.

Гроздан Караджов - председател на комисията по транспорт в НС в оставка: Най-важното нещо при превоза на пътници е безопасността, и наред с всички останали условия а именно техническа изправност, гуми със съответна височина на грайфера, водачът да се е наспал, да не е употребил алкохол и т.н., трябва да направим задължителни и коланите, като се даде разбира се някакъв разумен период например година, в която автобусите за междуградски превози да бъдат преоборудвани с такива колани, тези, които нямат.
;

Ако докато пътувате с автобус, забележите каквато и да е нередност, която застрашава сигурността ви, подайте веднага сигнал, съветват от Автомобилна администрация.

Владимир Колев - Директор на Главна дирекция "Автомобилна инспекция": При установяване на нередности, гражданите могат да подават сигнали на познатия телефон 940 9400, като на всеки един сигнал се прави проверка и се вземат адекватни мерки.

Най-често срещаните нарушения при автобусите са свързани с разкъсани или износени до гладкост гуми, да не говорим за по-тежки нарушения като неизправност на кормилната уредба...

През 2015 година от Автомобилна администрация са съставили 533 акта за нарушения на водачи, извършващи превоз на пътници. 21 са подадените сигнали за превоз на правостоящи хора, като при половината от тях са установени нарушения. А за нарушение се счита всяка ситуация, в която при пътуване по-дълго от 30 км, някой в автобуса се вози прав.

Владимир Тодоров - Българска асоциация на пострадали при катастрофи: Ако не трябва да се разчита само на това, че Автомобилна администрация ще глобява, по-скоро и хората трябва да осъзнаят, че стоейки прав в такава позиция, дори да няма сблъсък, дори само при изпреварване, засичане, рязко набиване на спирачки, тези хора могат сериозно да се наранят. Когато ние не слагаме колан и имаме удар с 40 км, уврежданията са като това да скочиш от 5-ия етаж. А май никой не иска да скочи от 5-ия етаж, но съвсем безразсъдно - в града се возим без колан. При 90 км/ч и удар на автомобила, човешкото тяло придобива маса от тон и половина. Така че коланът наистина има смисъл. България е на трето място в Европа по брой на загиналите за съжаление. Тази година загиналите са повече в сравнение с миналата и тази негативна тенденция за съжаление расте.
Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Столичаните без ток имат време само до сряда да подадат жалби до ЧЕЗ
Столичаните без ток имат време само до сряда да подадат жалби до ЧЕЗ
Внесоха обвинение срещу акушерката, пребила бебе в болница Софиямед
Внесоха обвинение срещу акушерката, пребила бебе в болница "Софиямед"