НОВИНИ

Окончателно разделят пациентите на спешни и не толкова спешни

С 3 кода - червен, жълт и зелен здравното министeрство окончателно разделя пациентите на спешни и не толкова спешни. Съобразно тези кодове линейките ще трябва да пристигат за времето между 8 и 120 минути. Новите правила ще влязат в сила във всички спешни центрове от 16 ноември. За да се провери доколко спешен е един случай, се въвежда телефонен въпросник, на базата на който дежурните оператори ще преценяват необходимостта от неотложна помощ. От днес въпросите са качени на сайта на здравното министерство. Какви точно са те - вижте от Зоя Велинова.

Зоя Велинова
от Зоя Велинова
20:04, 18.10.2016
Чете се за: 00:50 мин.
У нас

Над 30 лекари и експерти включително и румънски и немски специалисти в продължение на 2 години са разработвали въпросите, които дежурните оператори ще задават по телефона на болния или на близките му. Те са направени така че още след първите въпроси да се стане ясно състоянието на пациента и доколко наистина се нуждае от спешна помощ. Сред тях са дали човекът се движи, в съзнание ли е, диша ли?

Проф. Стоян Миланов - директор на УМБАЛСМ "Н.И.Пирогов": Тази система е взаимствана от запазения тертип на работа. Моят съвет към хората е да не се опитват да спекулират. Защото системата е направена така че наистина да въвежда клинична справедливост при обслужване на спешните случаи.

Това е добре, тъй като много често екипите ни се занимават с неспешни случаи при положение, че в същия момент някой човек се нуждае от незабавна помощ.

Освен въпросите, с които дежурните оператори ще определят състоянието на пациента, здравното министерство публикува върху повече от 100 страници и инструкциите за даване на първа помощ до идването на парамедиците. Част от тях са кратки - например да не се мести тялото, да се осигури свеж въздух.

Проф. Стоян Миланов - директор на УМБАЛСМ "Н.И.Пирогов": При втория вид инструкции вие трябва да следвате стъпките, които ви се диктуват по телефона. Това са животоспасяващи действия - обдишване, сърдечен масаж и т.н.

За да се подобри работата на спешната помощ у нас престоят още промени. Всички те са поетапни и ще отнемат време. През следващите 4 години ще бъде купена нова апаратура и подмяна на по-старите линейки с 600 нови.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Турски медии: България ни върна 7 гюленисти
Турски медии: България ни върна 7 гюленисти
НДК подготвя изложение в Париж за представяне на българската култура
НДК подготвя изложение в Париж за представяне на българската култура