Астрономи откриха 12 нови луни около Юпитер

астрономи откриха луни около юпитер
Снимка: Pixabay
17:17, 05.02.2023
По света

Астрономите откриха 12 нови луни около Юпитер, с което общият им брой достигна рекордните 92. Това е повече от всяка друга планета в нашата Слънчева система. Сатурн, някогашният лидер, е на второ място с 83 потвърдени луни.

Луните на Юпитер бяха добавени наскоро към списъка, воден от Центъра за малки планети на Международния астрономически съюз.

Новите луни бяха открити с помощта на телескопи в Хавай и Чили през 2021 и 2022 г., а орбитите им бяха потвърдени с последващи наблюдения.

Тези най-нови луни са с размери от 1 до 3 километра.

През април Европейската космическа агенция ще изпрати космически апарат към Юпитер, за да проучи планетата и някои от най-големите ѝ ледени луни. През следващата година НАСА ще изстреля "Европа Клипър", за да изследва едноименната луна на Юпитер, която може да крие океан под замръзналата си кора.

В орбита около Юпитер и Сатурн има изобилие от малки луни, за които се смята, че са фрагменти от някогашни по-големи спътници, които са се сблъскали една с друга или с комети или астероиди. Същото важи и за Уран и Нептун, но те са толкова отдалечени, че това прави откриването на луни около тях доста по-трудно.

Уран има 27 потвърдени луни, Нептун - 14, Марс - две, а Земята - една. Около Венера и Меркурий естествени спътници не са открити.

Новооткритите луни на Юпитер все още нямат имена. Само половината от тях са достатъчно големи - поне 1,5 км или повече, за да им се даде име.

Джулия Терзийска спечели титлата на турнира за жени в Благоевград