Астрономи успяха да заснемат как черна дупка поглъща звезда

от БНТ , Източник: БГНЕС
10:48, 13.10.2020
астрономи успяха заснемат черна дупка поглъща звезда
Снимка: БГНЕС

Астрономи направиха първите снимки на поглъщане на звезда от черна дупка, разтегляйки я до тесни линии, подобни на спагети, след като тя се приближава опасно близо до нея. Статия, описваща това, е публикувана от научното списание „Monthly Notices of the Royal Astronomical Society“.

„Някога си мислехме, че черните дупки „поглъщат“ звезди само в научната фантастика. Но това се случва в действителност. Първо успяхме да проследим как една супермасивна черна дупка разкъсва на тънки ивици около половината от звезда с маса, подобна на слънцето“, каза един от авторите на статията - доцентът в Университета в Бирмингам (Великобритания) Мат Никол.

Учените считат, че вероятно всички галактики във Вселената са съсредоточени около една или дори няколко свръхмасивни черни дупки. Например в Млечния път има черна дупка Sgr A* (Стрелец А със звездичка), която се намира на разстояние 26 000 светлинни години от Земята. Астрономите предполагат, че тя е около 4 милиона пъти по-тежка от Слънцето.

Срещу 15 долара скоро ще се продава "ароматът на Космоса"

Наблюденията на Sgr A* и други подобни обекти показват, че околните звезди от време на време се доближават до такива обекти. Учените предполагат, че някои от тях постепенно се приближават до черни дупки и тогава привличането на последните разкъсва звездите. Резултатът е мощен взрив на светлина и други електромагнитни вълни.

Астрономите наблюдават подобни явления от много години. Те се използват за тестване на теорията на относителността, за да се разберат по-добре свойствата на черните дупки и да се разбере как е устроено тяхното обкръжение.

Никол и колегите му са първите, проучили първия етап от този процес, който астрономите наричат „спагетиране“. По време на този процес звездата, под влиянието на привличането на черната дупка, е разтегната в множество тесни ленти от много гореща плазма.

Астрономите започнали да проследяват тази галактика още преди черната дупка напълно да унищожи приближаваща се звезда с размерите на Слънцето.

Оказало се, че мощните емисии на газ и прах се дължат на самото спагетиране. Те започват да крият близостта на черната дупка от наблюдателите още преди тя да започне да поглъща материята на разрушената звезда и да изхвърля част от нея под формата на струи - тънки лъчи гореща плазма, които се ускоряват до скорости, близки до скоростта на светлината.

Освен това учените са открили намеци, че черната дупка не е унищожила напълно звездата, а само е откъснала външните обвивки от нея, което представлява 50% до 75% от нейната маса. По-нататъшната съдба на ядрото и други останки от бившата звезда все още не е известна.

Учените се надяват, че по-нататъшните наблюдения и други подобни последици от сближаването на черни дупки и звезди с помощта на по-мощни инструменти ще им помогнат да намерят отговор на този въпрос и да разберат как протича спагетирането на звездите и какво се случва с тях след това.

Седем обвинени телефонни измамници от гр. Левски получиха ефективни присъди