Процедурата по приемане на самолета не е приключила, няма да приема допълнителен риск за летците, за инженерно-техническия състав и за новата авиационна техника, подчерта ген.-майор Николай Русев
След кацането на F-16 е констатирано отклонение в работата на една от системите, това каза на брифинг в Министерството на отбраната командирът на Военновъздушните сили генерал-майор Николай Русев.
"Процедурата по приемане на самолета е в ход. Тя се дели на две части - техническо и летателно. Процедурата е продължителна и самолетът не е приет, това трябва да е ясно. Самолетът ще бъде приет, когато и двете процедури са изпълнени. След техническата процедура се изпълняват минимум два полета с участието на български пилот. След като самолетът кацне и е изпълнил тези два полета и пилотът декларира, че самолетът е в летателна годност, тогава ние приемаме самолета и той влиза в експлоатация на българските ВВС. Към момента работим заедно с екипи на "Локхийд Мартин" и военновъздушните сили на САЩ, които ни помагат да усвояваме самолета, да го приемаме всеки един детайл, всяка една система трябва да бъдат проверени. След кацането на самолета е констатирано отклонение в работата на една от системите, което не значи, че самолетът е счупен. Докато самолетът се приема в техническата си част това отклонение ще бъде вкарано в нормите, така че да бъде изпълнено нормално и летателното приемане на самолета на по-късен етап. Искам да е ясно, че допълнителен риск за летците, за инженерно-техническия състав и за новата авиационна техника аз няма да приема. Самолетът ще лети тогава, когато сме готови да го пуснем в полет. Това отнема време, то е авиационна техника, не велосипед", подчерта генерал-майор Николай Русев.
Той отбеляза, че докато се усвоява F-16, бойното дежурство ще се носи с МиГ-29.
"МиГ-29 ще лети толкова дълго, колкото ние усвояваме F-16."
Командирът на ВВС се ангажира F-16 в кратки срокове да бъде въведен в оперативна готовност.
"F-16 Block 70 е самолетът, който е необходим на българските ВВС. В процеса на модернизация и трансформация на българската армия F-16 е основен елемент", обобщи началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов.
По-рано днес задочно лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов и президентът Румен Радев си размениха остри реплики относно изтребителя.
Бойко Борисов поиска уволнението на командира на ВВС. Президентът Радев призова правителството "да развърже кесията" и да осигури средства, така че самолетът F-16 да бъде поддържан в оперативна готовност и да лети.
Вчера от Министерството на отбраната представиха програмата за военния парад за 6 май, от която стана ясно, че изтребителят, който кацна през март у нас, няма да лети.
Първият български изтребител F-16 беше посрещнат официално на 13 март по време на тържествена церемония в Трета авиобаза в с. Граф Игнатиево.
Първият български самолет F-16 се приземи на 2 април в Трета авиобаза в Граф Игнатиево. Самолетът, доставен за българските Военновъздушни сили от "Локхийд Мартин", е учебно-боен (двуместен) самолет. Експлоатацията му ще започне след неговото техническо и летателно приемане от ВВС на България. Този самолет и останалите F-16 Block 70, които "Локхийд Мартин" произвежда за българските ВВС по първия договор, ще бъдат пребазирани поетапно в нашата страна до края на 2025 г., съобщиха от Министерството на отбраната. Военновъздушните ни сили ще разполагат с една ескадрила F-16 до края на 2027 г., когато в страната ще бъдат доставени още осем самолета по втория договор с "Локхийд Мартин".