Министърът подчерта, че "Добродетели и религии" не е предмет за задължително изучаване в училище
Министърът на образованието Красимир Вълчев отрече спекулациите, че Брюксел е предупредил страната ни, че може да спре процедурата за приемането на еврото у нас. Този коментар той направи в в студиото на "Денят започва", където беше широко дискутирана и темата с новия предмет в училищата "Добродетели и религия". Новата дисциплина по неговите думи ще бъде на мястото на някои от избирателните предмети при учениците в начален етап.
„Всяко общество е разделено. Не мисля, че имаме толкова разделения по темата за религията и добродетелите. За еврото имаме, защото всяка една промяна води до отрицателни реакции. Ние сме направили нашия цивилизационен избор – част сме от ЕС, имаме широка подкрепа за това, че сме част от ЕС. Ще ви припомня, че при влизането в ЕС покупателната способност беше около 30% от средноевропейската, а сега е 64%. Макар и бавно, подобряваме икономическото си състояние, ставаме все по-пълноправен член на ЕС“, коментира министърът на образованието Красимир Вълчев.
Той коментира и актуалната тема за въвеждането на новия предмет „Религия и добродетели“. В тази връзка изтъкна, че винаги ще имаме нужда да живеем в по-хармонично общество.
„Мисля, че всички искат да живеем в едно по-проспериращо и хармонично общество. Децата ни да живеят в едно по-проспериращо и хармонично общество. Затова разчитаме на образованието и учителите. По-проспериращо общество ще имаме, ако имаме по-добра икономика и хора, които са по-добре подготвени... По-хармонично общество ще имаме, ако направим децата по-добри хора, ако има повече хармонични и обществени отношения. Това е причината ние да предлагаме този предмет“, заяви просветният министър. Той подчерта и че има нужда от подсилване на възпитателната функция на образователната система.
Образователният министър отново повтори, че това не е предмет за задължително изучаване на религия, а час, който ще бъде по възпитание и добродетели.
"Основната причина не е да се учи религия, основната причина е да усилим възпитателната функция или по-точно възпитанието в добро. Това ще бъде час по възпитание в добро. Няма да се учи задължително религия - вече няколко пъти го казахме и съм длъжен да го повторя пак. Имаме нужна от засилване на възпитателната функция в образователната система. Смея да твърдя, че това е едно от най-важните неща, които можем да направим. С този предмет ние ще поставим фокус, с промяната в учебните програми ще им дадем увереност как да го правят. Факт е, че българските учители много често се притесняват да говорят за ценности, защото ние не сме дефинирали този набор от ценности, които ние искаме те да възпитат в децата", заяви Красимир Вълчев.
По думите му в Япония също са стартирали такъв предмет в отговор на тревожните обществени процеси сред младежите.
Не трябва да се противопоставят образователната и възпитателната дейност.
„Тези деца, които в момента учат СИП религия — сега се казва факултативен учебен час — не само стават по-добри, но повишават и образователните си резултати“, каза образователният министър.
Той отново подчерта, че основната цел е да се засили възпитателната функция, да се формират ценности у децата.
„Нима това, че някой ще учи християнство, ще го направи лош? Нито едно дете не е обрало магазин заради това, че е учело християнство“.
Образователният министър отново отрече някои опасения във връзка с предмета „Религия и добродетели“.
„Имаше страхове, че ще бъде задължителен — няма да е задължителен. Имаше страхове, че ще влизат свещеници — няма да влизат. Имаше страхове, че ще доведе до натоварване на учебната програма — няма да доведе до допълнителни часове. Най-вероятно ще бъде за сметка на избираемите часове в начален етап“, обясни просветният министър.
Няма да има оценка по този предмет, каза още Вълчев и добави, че все още няма съгласие за въвеждането на оценка дисциплина.
Вижте целия разговор във видеото с Красимир Вълчев.