ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

Пътуване с родопската теснолинейка (СНИМКИ)

bnt avatar logo от БНТ
A+ A-
Чете се за: 03:10 мин.
Галерия

Джаз и боса нова звучаха във вагони от 20-те, 40-те и 70-те години на миналия век

пътуване родопската теснолинейка снимки
Слушай новината

За любителите на музиката, пътуването, както сред природата, така и в миналото, тази година "Банско джаз фестивал", Община Банско и Родопската теснолинейка организират атрактивно музикално пътуване между Родопа, Пирин и Рила - джаз теснолинейка. Тя върви по маршрута Добринище - Банско и Якоруда.

Композицията с ретро вагони се движи в Пиринския край в периода от 3 до 10 август - дните на "Банско джаз фестивал". Музикални гости на пътешествието бяха и младите музиканти от UKE DUO - Петър Терзиев и Велизар Гичев.

Снимки: БТА

Атракционната ретро теснолинейка е с вагони от 20-те, 40-те и 70-те години на миналия век. Композицията е теглена от дизелов локомотив, специално произведен в Западна Германия през 1965 г. по поръчка на България.

Първата отсечка от Родопската теснолинейка, която свързва сегашните Септември и Велинград, е открита на 1 август 1926 г. и за това стартиране на експлоатацията на теснолинейката в първата завършена отсечка са доставени четири вагона, като единият от тях е част от композицията, която се движи по маршрута Добринище - Якоруда. Вагонът е възстановен през 2004 г.

През 1941 г. са доставени осем броя вагони, произведени в Западна Европа и доставени в България за обслужване на линията, а един от тези вагони, единственият запазен и до днес, вози пътници в атракционното ретро влакче. Третият пътнически вагон в композицията е от началото на 70-те години на миналия век, когато вече в Дряново съществува вагонният завод. И до днес линията се обслужва от тези вагони, но те са модернизирани през последните 20 години. Ретро композицията включва единственият запазен с оригиналните пейки така, както са произвеждани в завода в Дряново.

Композицията се задвижва от дизелов локомотив, произведен през 1965 г. в Западна Германия по задание на тогава Народна република България, като са поръчани мощни локомотиви, които да могат да обслужват нашата линия. Линията до най-високата железопътна гара на Балканите - Аврамово, е била непосилна за локомотивите, които тогава са съществували на пазара, от чужбина са докарвани да пробват със съществуващите модели и се оказва, че те не успяват да изтеглят влак до гарата в Аврамово. Затова и по български параметри са конструирани и произведени тези локомотиви, които и до днес са основната тягова сила на теснолинейката.

Композицията разполага и със свой бюфет - вагон, който е преустроен дряновски вагон преди няколко години и дава възможност на пътуващите по маршрута да се възползват от тази екстра.

Последвайте ни

ТОП 24

Най-четени

Водещи новини

Product image
Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
Абонирай ме за най-важните новини?