Трамваи се появяват в нашата столица по-рано, отколкото в Лондон
София е една от първите европейски столици, които се сдобиват с трамваи. Първият тръгва през 1901 г., първоначално има шест линии, а релсовият път е дълъг 21 км.
В периода от Съединението (1885 г.) до избухването на войните за национално обединение (1912-1918 г.) Княжество/Царство България и неговата столица са едни от най-бързо развиващите се региони в света. Страната ни и нейната столица София са възприемчиви към всички големи технически открития, които се правят в този период. Важно значение има навлизането на електричеството и създаването на модерен трамваен транспорт.
Само 20 години след появата на електрическите трамваи в двете големи централноевропейски империи нашата столица посреща новия 20 век с модерен за времето си транспорт. У нас трамваите тръгват преди тези в Лондон, който по това време е център на най-голямата и модерна империя в света.
Релсовият път в столицата е дълъг 21 000 м на единичен коловоз, а заедно с разменните линии стига до 23 377 м. Много често релсовите линии се изграждат направо върху земята още преди да е имало паваж.
Първите шест трамвайни линии са пуснати в действие от 1 януари до 15 март 1901 г.
Линия №1 се е движела по маршрута от Централна гара до бул. "Патриарх Евтимий". Тя е била обслужвана от 6 мотриси, които са изминавали разстоянието от 5680 м за 40 минути.
Линия №2 е започвала от Лъвов мост, който по онова време се е наричал "Шарения мост", и е стигала до казармите на VI пехотен полк в покрайнините на столицата. Днес в този район е разположен НДК и е идеалният център на София.
Линия №3 е свързвала ул. "Брегалница" с Ветеринарната лечебница.
Линия №4 е тръгвала от площад "Бански" и е завършвала на Орлов мост. Разстоянието от Централна баня до Орлов мост се е взимало за 34 минути от 3 мотриси.
Линия №5 е извършвала курс от площад "Македония" до Орлов мост, а №6 е свързвала София с Княжево. Това е бил най-дългият маршрут – 8289 м, който се е изминавал за 45 минути от 8 мотриси.
Скоростта на движение на трамваите е между 15-25 км/час и позволява да се поддържа сравнително прилична за времето честота на движението.
Администрацията на столичните трамваи се състои от директор, счетоводител и 5-ма служители. В експлоатацията работят 30 контрольори, 93-ма ватмани и кондуктори и 16 шлосери, електротехници и общи работници за поддържане на вагоните.
Снимки: БГНЕС, БТА