Да се раздели българският език от литературата и те да станат два отделни предмета - това поискаха днес от просветното министерство преподаватели и родители. Идеята е, че така ще се отдели повече внимание на изучаването на родния език. Необходимо е също двойно да се увеличи броят на часовете по български език и литература в гимназиалния етап, защото са крайно недостатъчни, смятат още учители.
Да се раздели българският език от литературата и те да станат два отделни предмета - това поискаха днес от просветното министерство преподаватели и родители. Идеята е, че така ще се отдели повече внимание на изучаването на родния език. Необходимо е също двойно да се увеличи броят на часовете по български език и литература в гимназиалния етап, защото са крайно недостатъчни, смятат още учители.
Предложението на филолога проф. Боян Вълчев и Асоциация "Родители " е българският език и литературата да се разделят и да се създаде нов предмет "Български език и общуване", като по двата предмета да има отделни учители. Това се налагало, защото сега учителите прехвърляли част от времето за български език към литературата.
"Предвидени са часове в програмите отделно за български език, отделно за литерататура, като са приблизително едно към едно, значи нека си ползваме тези за български език-за български език и тези за литература - за литература", заяви проф. Боян Вълчев, преподавател в СУ.
Основната причина за разделянето, според проф. Вълчев, е не засилване на граматическите познания, а повече време за речева практика - общуване и дискусии на родния език.
Според учителя Цеца Петрова трите часа по български език и литература седмично в горния курс са крайно недостатъчни: "В горния етап часовете трябва да станат три по български и още три по литература най-малкото, защото всичко, което се случва показва недостатъчност... Аз с ужас установявам, че това, което най-често се употребява от езика са междуметията - ако влезете в коридорите по време на междучасие ще бъдете залети от потоци "у", "а" - така звучат и площадите", подчерта Цеца Петрова, учител по български език и литература в 119-то СОУ.
И още един проблем - според проф. Вълчев матурата е с много ниско качество.
"Добре, ние значи трябва да поддържаме университетите като въвеждаме една нищо и никаква матура, навсякъде по света матурата е входът към университета - не издържиш ли матурата, няма нужда от някакви други неща като кандидатстудентски изпит. Ние в момента поддържаме и кандидатстудентските изпити, т.е. един огромен поток пари тече там, значи имаме лоби", категоричен е проф. Вълчев.
Затова матурата трябва да е по-сложна и само една - по български език без литературата, смята филологът.