Трябва по-голяма прозрачност, когато се прави актуализация на бюджета. За това се съгласиха дори икономисти, които са на противоположни мнения за нуждата от ревизия на тазгодишната хазна.
Трябва по-голяма прозрачност, когато се прави актуализация на бюджета. За това се съгласиха дори икономисти, които са на противоположни мнения за нуждата от ревизия на тазгодишната хазна.
Според Руслан Стефанов от Центъра за изследване на демокрацията актуализацията не се налага, тъй като данните към момента са за балансиран бюджет. Проф. Боян Дуранкев от Университета за национално и световно стопанство обаче, защити пренаписването на бюджета. Неговият аргумент е, че приходната част е пробита, и дори 1 млрд. лв не биха стигнали, за да се изпълнят разходите.
От Центъра за изследване на демокрацията смятат, че ветото на президента е било на място. Според Руслан Стефанов не е ясно какво ще се случва с допълнителните средства. Стефанов обаче, смята, че самото искане за актуализация на бюджета е било негативен сигнал за инвеститорите.
"На практика, и налагането, и неналагането на вето няма да промени основния негативен ефект от искането на тази актуализация - повишаването на разходите по обслужването на дълга", заяви Руслан Стефанов - икономист, Център за изследване на демокрацията.
Според проф. Дуранкев актуализацията у нас не би трябвало да се тълкува негативно, защото страната ни е сред отличниците по ниски бюджетен дефицит и външен дълг.
"Даже този 1 млрд. лв ми се струва на мен малък, но не само това - не само повече средства трябва да има в бюджета, но наистина трябва да има буфери за непредвидените разходи, защото не се знае в какъв момент ще се наложат те", заяви проф. Боян Дуранкев, икономист.
Проф. Дуранкев изтълкува ветото на Плевнелиев като много малък жълт картон от негова страна към правителството, защото не е видял технически разчети на Министерството на финансите по какъв начин и на кого ще се плаща.
"Даже аз ще се върна към по-старите бюджети, приемани в царство Б-я, когато се е гласувала и заплатата на портиера в Министерския съвет", обясни икономистът проф. Боян Дуранкев.
Драмата, според него, е в неизпълнението на приходите. Тежките задачи пред правителството Дуранкев вижда в борбата с контрабандата и сивата икономика. За ефекта от нея, обаче, трябва да минат поне 2-3 години - абсурдно е той да се усети още сега, коментира професорът.
Още в разписването на Бюджет 2014 обаче, ще се види дали тези мерки са заложени. Руслан Стефанов, на свой ред, заяви, че не вижда в мотивите за актуализацията разписани политики за действие на правителството. Според него, и сега - както и минали години, се повтаря едно и също - заделят се пари, но с тях не се решават структурни проблеми
"При всички мотиви в проектозакона можем да видим много ясно на кой колко се обещава - социални разходи и т.н., но това, което остава незащитено и неясно е откъде ще дойдат приходите и колко ефективно ще се изразходват тези средства", обясни Руслан Стефанов - икономист, Център за изследване на демокрацията.
Другото негативно е, че в дискусиите и дебатите - и в парламента, и в обществото - се е загубило експертното говорене, изтъкна Стефанов. Останало е политическото противопоставяне - което е изключително нездравословно, сочи оценката на експерта.