Нивото на р. Дунав в българския участък продължава да пада. Водният стълб край Русе е 60 см. Това затруднява корабоплаването. Има 6 критични участъка, предимно в района на Свищов и Белене. Заседнали кораби няма, но от Агенцията за проучване и поддържане на р. Дунав и Морска администрация предупреждават да се спазват ограниченията на плавателния път.
Корабът "Вит" на АППД извършва непрекъснато измервания и специалистите, заедно с колегите си от Морска администрация, информират екипажите за ограниченията на фарватера, с които трябва да се съобразят.
"Ширината е по-малка на тези критични участъци, както и дълбочината. Така че, ако се пътува с по-големи състави, би трябвало, въпреки че са загуби на корабособствениците като разход на гориво и на часове, трябва да се извършва провлачване, да се преминава по един или два съда, но да се гарантира минаването", посъветва директорът на Агенцията за проучване и поддържане на р. Дунав Павлин Цонев.
Заради по-малкото валежи през юли и август всяка година тази ситуация се повтаря. Основната причина обаче е, че българският участък на реката не е коригиран. АППД имаше проект за полагане на траверси, които по естествен начин да издълбаят речното дъно, но той не се реализира, тъй като се дублира с такъв от румънската страна, който обаче се забави. Сега се анализират слабостите му, като идеята е от 2015 година вече да има готови технически решения и да се предложи нова процедура.
Автор: Венета Николова