Слаб зимен сезон отчитат българските туроператори и туристически агенти. Според експертите, причините са не само липсата на сняг, но и многото неуредици в бранша: неадекватната рекламна кампания, отсъствието на комуникация между държавата и туроператорите.
От сектора настояват за спешно свикване на Национален съвет по туризъм, какъвто не е имало от година и половина и на него да се набележат мерки за справяне с кризата.
Заради липсата на сняг най-голям е спадът в резервациите, които се правят в последния момент. Отказват се родните скиори и тези от съседните страни - Гърция, Македония, Сърбия.Отливът е между 20 и 30 на сто.
- Извън този пазар няма сериозен спад, защото пътуванията са планирани и платени доста преди това, - казва Байко Байков, председател на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти. - Друг е въпросът, че тези туристи няма да бъдат достатъчно удовлетворени от почивката си, тъй като допълнителните услуги, които им се предлагат на място са недостатъчни.
Туроператорите се оплакаха от нарушен диалог с държавата през последните месеци, въпреки настоятелните им опити за разговор с ресорните министри.
Проблем имало и с националния сайт за туризъм, който според експертите не работи. От медиите разбрали, че се готви нов, при това на цена над 2 млн. лв. А таван на всичко е, че рекламната кампания за лятото,която трябваше да започне през ноември миналата година, все още не е стартирала.
- Основният проблем е липсата на всякаква стратегия за маркетинг и реклама, - смята туроператорът Димитър Попов. - Бюджетът на рекламата от 23 милиона лева беше намален на 5 млн.. Но и тези 5 млн не са похарчени както трябва...Остават само туристическите борси , които са абсолютно недостатъчни за привличане на туристи.
Все пак прогнозите на туроператорите са , че ако завали сняг през следващите месеци няма да има драстичен спад в броя на чуждестранните туристи.Ще компенсираме и с интереса на чужденците към балнео и селския туризъму нас.
Репортаж на Зоя Велинова и оператора Хрисимир Данев