ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

БДЖ обмисля отдаване на линии на концесия

bnt avatar logo от БНТ
A+ A-
Чете се за: 01:26 мин.
У нас

БДЖ ще поиска държавна гаранция за закупуването на нови мотрисни влакове.

Субтитрите са автоматично генерирани и може да съдържат неточности.
БДЖ ще поиска държавна гаранция за закупуването на нови мотрисни влакове. Искането ще е част от Плана за стабилизиране и развитие на железницата, който ще бъде представен за обществено обсъждане на 15 февруари. Обмислят се и законови промени, които да позволят на Холдинга да отдава линии на концесия. Целта е след 7 години превозвачът да постигне праг от 40% собствени приходи и независим от държавната субсидия. Нов подвижен състав и жп трасета, които да увеличат скоростта и скъсят времето за пътуване. Това е визията за реформа в БДЖ, по която работи ръководството на Холдинга. В Плана за стабилизиране БДЖ ще поиска 30-те милиона лева годишен капиталов трансфер да отиват не за покриване на стари дългове, а за нови влакове, част от които до 2021 г. трябва да се движат със 160 км. в час по линията София - Бургас. Димитър Костадинов, управ. на "Пътнически превози": "Технологичното закупуване на такива мотриси е в рамките на 3 години. Обявяване на обществена поръчка, между 24 и 36 месеца е технологичното време за производство на едни мотриси, така че най-рано 2019 г., но това трябва да бъде предвидено в момента и да бъде заложено в програмата и да бъдат осигурени средствата". Новият подвижен състав ще качи скоростите в БДЖ, които сега са драстично под средноевропейските: 55 км. в час при 160-300 км. в час в Европа. Владимир Владимиров, изп. директор на БДЖ: "По наша предварителна преценка, ако това се случи, с 210 млн., които искаме да бъдат гарантирани от държавата, в края на периода очакваме към 25 млн. собствен приход. Тогава железницата ще бъде достатъчно конкурентоспособна на автомобилния транспорт". Синдикатите не опонират, но предлагат някои от влаковете да се рециклират. Петър Бунев, предс. на Синдиката на железничарите - КНСБ: "Това е въпрос на експертиза, което трябва да се сложи на масата и да се каже - ние може да купим 7 влака по 17 или 18 млн., или пък, ако рециклираме, направим такива влакове, щото нашите скорости не ни и трябват за 160. Колко отсечки ще имаме за 160 км./ч.? Много малко". Друг вариант е някои линии да бъдат отдадени на концесия. Става въпрос за линиите Септември - Добринище, Бели брег-Алдомировци и още ред други, които обслужват въгледобивната индустрия. За целта обаче ще трябват промени в закона. Антон Гинев, зам.-мин. на транспорта, информационните технологии и съобщенията: "Там концесионерът следва да събира инфраструктурната такса и да се занимава с поддържането, с приходите и разходите съответно, което за момента е недопустимо по Закона за железопътния транспорт". Трябва и ясен ангажимент на държавата - кои тотално губещи линии ще иска да продължи да субсидира и кои не. Общините ще трябва да променят транспортните си схеми и да се нагодят към БДЖ, а не обратното, категорични са от Холдинга.

ТОП 24

Най-четени

Product image
Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
Абонирай ме за най-важните новини?