Празничните почивни дни и тази година костват на бизнеса стотици милиони загуби - изчисляват от Търговско-промишлената палата.
Елена Онбрайт - дир. на фирма за маркетингови проучвания: "Това, което беше миналата година от 1 до 6 ние продължаваме да работим защото ние обслужваме клиенти в Европа и Щатите и Русия, те не спират да работят като нас щото ние имаме Гергьовден примерно и е много хубаво 6 дни да ни няма на работа".Фирмата на Елена е сред едни от най-ощетените откъм почивни дни - просто защото процесът тук не секва. Работи се основно с американски и азиатски клиенти, а те почиват далеч по-малко от нас.
Елена Онбрайт - дир. на фирма за маркетингови проучвания: "Аз знам, че звучи цинично, но това, което идва като заплати това е труд, който ние сме успели да продадем навън и ако ние решим да си почиваме 6-7 дни това означава, че тази работа няма да дойде при нас, а ще отиде примерно в Индия. И кво става, искаме високи заплати ама ...те не се печатат".За да търпят по-малки загуби персоналът във фирмата работи на две смени. Разходите за труд по време на официални празници, обаче, са поне двойно повече, отчитат от Търговско-промишлената палата.
Васил Тодоров - гл. секретар на БТПП: "Това е свързано с по-високи разходи за работодателя, тъй като през празничните дни, когато се работи възнаграждението, което трябва да се плати е минимум двойно, ако не е договорен някакъв друг по-висок размер".Според грубите сметки на работодателската организация един ден се равнява на 96 милиона лева по-малко постъпления в държавната хазна. Пари, които трудно се наваксват, въпреки съботите, определени за отработване.
Васил Тодоров - гл.секретар на БТПП: "Тъй като след почивните дни работоспособността винаги е по-ниска, много случаи когато има заработване съботите на почивните дни винаги трудоспособността в тези съботни дни когато се работи е по-ниска".Все пак има и печеливши от сливането на почивни дни. Примери за това са туризмът и търговията, които повишават приходите си именно като разчитат на дългите работни "паузи".