НОВИНИ

​Автобусните превозвачи излизат утре на протест

2000 автобуса ще спрат да превозват пътници за час и половина - между 14:00 и 15:30 ч. До решението се стигна, след като мнозинството в парламента отказа да оттегли подготвяния законопроект за създаване на Българска автомобилна камара. Заседанието, на което Комисията по транспорт обсъди проекта премина със скандали и взаимни обвинения в лобизъм.

Александър Марков
от Александър Марков
20:00, 13.06.2018
Чете се за: 02:00 мин.
У нас
Снимка:

В протеста на автобусните превозвачи ще се включат фирми, пътуващи по междуградски линии. В стачката ще участват превозвачи от всички големи градове, като курсове между 14:00 и 15:30 ч. няма да изпълняват повечето фирми по дестинациите от София за Пловдив, Варна, Бургас, Варна, Стара Загора и всички големи областни градове.

Спрени междуградски автобуси ще има и в градовете Благоевград, Петрич, Перник, Търговище, Силистра, Хасково, Кърджали, Пловдив, Гоце Делчев, Монтана, Пазарджик. Градските линии засега няма да бъдат спирани, защото ще се създаде голям хаос.

Продажбата на билети не е спряла, въпреки обявения протест. Хората, които вече имат билети, и утре няма да могат да пътуват, ще бъдат обезщетени, обявиха компаниите. Подчертавам - автобусите ще тръгват по курсовете си, но с 1,5 ч. закъснение. Така че, на когото му се налага да пътува задължително, ще трябва да изчака. А отказалите се ще си получат парите обратно.

На продължилото 4 часа заседание на Транспортната комисия тежкотоварните и автобусните превозвачи и депутатите се изпокараха за Законопроекта за автомобилната камара.

Законопроектът, съставен от 12 народни представители, е подкрепен от само две браншови организации - Съюзът на международните превозвачи и Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт. Те бяха обвинени, че зад гърба на всички останали хиляди фирми са работили по законопроекта, лобирайки за корпоративни интереси. Смятат, че целта е да се овладее сектора и посочиха, че само 700 фирми са се подписали под закона, а всички останали 13 700 не са.

Накратко, законопроектът предлага Българската автомобилна камара да предлага на министъра на транспорта да лицензира или не фирми-кандидати за лиценз и ще контролира дали фирмите спазват закона. Според протестиращите, обаче, ако се дадат такива правомощия на Камарата, това ще означава фирми-конкуренти да контролират други фирми-конкуренти.

Самите вносители на законопроекта от ГЕРБ и управляващото мнозинство са записали в мотивите, че Камарата се създава не само, за да представлява целия бранш, а и защото има съмнителни практики в Автомобилната администрация към Министерството на транспорта и проблеми, свързани с корупция.


Илиян Филипов, Съюз на международните превозвачи, подкрепящ законопроекта: Ние не търсим в момента политически игри и бягаме от политиката, разберете го. Ние искаме браншът да е защитен. И ако ние не се обединим и да защитим националната позиция в този бизнес, а това става само с обединение на бранша, утре ние всички сме пътници! И Вие няма да работите, няма да получавате заплати, защото нас няма да ни има, разберете го това!

Георги Свиленски, БСП: Този закон, с такова министерство, вероятно ще имате същите проблеми, само че ще ги имат и още тези 13 700 фирми, които не искат да членуват, а вие искате насила да ги накарате да членуват. След като те не са поискали да членуват, значи нямат нужда да членуват. Как може един човек, който е болен, да не иска да отиде на лекар?

Станислав Иванов, зам.-председател на Комисията по транспорт, НС: Към момента нямаме идеята да оттегляме законопректа. Ако протестират колегите, това е тяхно право.

Магдалена Милтенова, Национална асоциация на автобусните превозвачи, протестиращи: Ние нямаме друг избор, ще помолим нашите пътници да ни разберат, вчера сме информирали Сдружението на общините по повод предстоящото закъснение на автобусите с 1,5 ч. утре. Ако утре до обяд законопроектът не бъде изтеглен, протестът ще бъде факт.

Един от 12-те депутати-вносители на законопроекта - Андон Дончев от ОП, днес официално на Комисия оттегли гласа си. По процедура, обаче, трябва да го направят и останалите, а на този етап няма индикации, че ще го направят.

Ако го направят пък, Съюзът на международните превозвачи и Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт, които са участвали в изготвянето на текста, заплашиха, че те пък ще изкарат своите ТИР-ове на протест. Изобщо, ситуацията е патова.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Political reactions in Bulgaria after the Greece-Macedonia name deal
Political reactions in Bulgaria after the Greece-Macedonia name deal
Италия изостря тона по мигрантската криза заради случая Акуериъс
Италия изостря тона по мигрантската криза заради случая "Акуериъс"