Има голяма вероятност от 1-ви януари догодина България да остане без единствения си научно-изледователски кораб. Основната причина е, че корабът се нуждае от спешен ремонт, но БАН няма средства за това. Документите му са нередовни, а морската администрация и Българският корабен регистър вече три пъти удължават разрешителното му за експлоатация. Крайният срок изтича на 31-ви декември.
This is a modal window.
Малко повече от 1 млн. лв. са необходими, за да работи единствения научно-изследователски кораб у нас. Заради намаления си бюджет обаче, Българската академия на науките не разполага със средствата и търси помощ от държавата.
проф. Веселин Пейчев, директор на Института по океанология, БАН: За целта през месец април е депозирано писмо в МС от председателя на академията - академик Стефан Воденичаров. То е подписано и от областния управител на гр. Варна - Стоян Пасев, както и от кмета на Варна, така че трябва да бъде разгледано на заседание на МС. При добра воля може би ще се намери решение.
Корабът събира приходи от дейността си, но с тях се финансират само оперативни дейности, не и ремонтни. Освен, че изпълнява всякакви научно-изследователски задачи "Академик" е носител и на единствената подводница, която има у нас, ако го няма кораба тя също няма да може да функционира. Другият научно-изследователски кораб е на министерството на земеделието, но той не работи от 5 години. Причината е, че не му е извършен точно такъв ремонт, какъвто е нужен сега на "Академик".
- Освен това, той може да изпълнява и различни други функции: патрулиращи, санитарни. Добре е България да има още един действащ кораб при сегашната обстановка.
До момента с "Академик" са извършени над 100 научно-изследователски експедиции. Само през тази година са планирани 15. Ако корабът бъде спрян, загубите за България ще бъдат големи, защото има договори и задължения към Европейския съюз, по които може да изгубим средства.