България отваря жп пазара за чужди превозвачи

БДЖ ще инвестират 71 млн. лв. тази година за подобряване на услугата. През 2018-та са превозени най-малко пътници за последните 10 години. А с промени в Закона за железопътния превоз по изискване на Европейския съюз България отваря железопътния си пазар за чужди превозвачи. Либерализацията означава, че БДЖ ще влезе в конкуренция с чужди частни превозвачи.

Александър Марков
от Александър Марков
19:16, 05.03.2019
Чете се за: 01:20 мин.
У нас

Бързи, удобни и чисти влакове - това обещава либерализирането на железопътния пазар на пътнически превози в България - пряко следствие от приемането на Четвъртия жп пакет на европейско ниво. Въпросът е каква ще е цената и ще има ли интерес от чужди компании?

Веселин Василев, председател на ИА "Железопътна администрация": Към момента пазарът е такъв, че ако навлезе чужд превозвач, ще се наруши при всички случаи равновесието.

Според експерти, обаче, БДЖ няма да издържи в конкуренция с чужди превозвачи.

Холдингът е отчел 430 000 минути закъснение през 2018 г., което е 298 календарни дни.

Заради остарял състав дневно Холдингът има недостиг на между 4 и 16 локомотива и 50 вагона.

Петър Бунев, председател на Синдиката на железничарите, КНСБ: БДЖ не е готова за либерализацията на пазара, защото не предлага качествена услуга - и скорост, и комфорт, и закъснение на влакове, отмяна на влакове - това са все неща, които сега са ежедневие за железниците.

Заради състоянието на БДЖ, държавата най-вероятно ще ограничи либерализацията до 2024 г., когато изтича сегашният Договор за обществен превоз на пътници между Министерството на транспорта и Холдинга.

Веселин Василев, председател на ИА "Железопътна администрация": По този начин всяка държава, независимо, че си е отворила пазара за пътнически услуги, ако се установи, че се нарушава равновесието, може да ограничи достъпа на чужд превозвач.

Ако държавата освободи напълно пазара през 2024 г., БДЖ може и да не спечели конкурса.

Петър Бунев, председател на Синдиката на железничарите, КНСБ: Как да възложи държавата на БДЖ този търг да я превозва, като той няма да има подходящите влакове?

Годишно БДЖ превозва между 23 и 27 милиона пътници.

Приходите са за 350 млн. лв., като половината са от държавата заради извършвания от БДЖ обществен превоз на пътници.

Интерес от частни железопътни превозвачи се очаква да има към линиите София-Свиленград и София-Бургас, според експерти. Към първата, защото е международна транзитна линия, а към втората - тъй като традиционно по нея има сериозен пътникопоток.

Всяко отлагане на пълната либерализация, според експерти, ще е във вреда на пътниците.

Симеон Ананиев, председател на Асоциацията на българските жп превозвачи: Пътническите превози в България в порядъка на 5 до 10% се пълнят влаковете, а самите железници взимат вече под 10% от пътниците, които се возят изцяло в страната.

Същевременно експертите очакват жп превозът у нас да става все по-привлекателен заради навлизането на тол системата и за автобусните превози от тази година.

Свали приложението BNТ News
Свали приложението BNТ News
Топ 24
Най-четени
Откриха пакети с експлозиви на летища и железопътна станция в Лондон
Откриха пакети с експлозиви на летища и железопътна станция в Лондон
БСП призова правителството да получи гаранции от ЕК за енергийните проекти
БСП призова правителството да получи гаранции от ЕК за енергийните проекти