НОВИНИ

Евростат: Над 400 леки автомобила се падат на 1000 жители в България

Малко над 400 леки автомобила се падат на 1000 жители в България, сочат данни от анализ на Евростат за наличието на стари коли и купуването на нови автомобили в ЕС през 2015 г.

bnt avatar logo
от БТА
08:09, 20.06.2017
Чете се за: 01:54 мин.
У нас
евростат 400 леки автомобила падат 1000 жители българия
Снимка:

Според анализа, броят на автомобилите в България се увеличава с по около 100 коли на година. През 2011 г. автомобилите у нас са били малко над 2,7 милиона, през 2012 - 2,8 милиона, през 2013 - 2,9 милиона, през 2014 - 3 милиона и през 2015 г. малко над 3,1 милиона броя автомобила.

Броят на закупените от българите нови леки коли обаче е сравнително нисък в сравнение с вноса на автомобили "втора употреба". През 2016 г. у нас са били продадени 26 370 нови автомобила, през 2015 г. - 23 000, през 2014 г. - 20 356, през 2013 г. - 19 352 броя.

Към момента у нас най-много на брой са автомобилите на възраст над 20 години - над 1,7 млн. броя. Като цяло най-голям е броят на автомобилите с бензинови двигатели - над 1,8 млн. броя, дизеловите автомобили са 1,6 млн. броя, а останалите коли са на газ или хибридни.

Страната ни е и на едно от последните места в ЕС по брой на електроавтомобили - средно на 20 хиляди автомобила се пада по 1 кола с електрозадвижване. През 2013 г. у нас е имало 123 електромобила, докато през 2016 г. техният брой се е утроил - малко над 320 броя.

Сравнително нисък е и броят на автомобилите, ползващи комбинация от бензинов двигател и електромотор - 1862 броя. В момента у нас се предлагат 18 вида електроавтомобили от различни марки, като цената им варира от 35 000 - до 100 000 евро.

ЖИТЕЛИТЕ НА ЛЮКСЕМБУРГ СА НАЙ-МОТОРИЗИРАНИ В ЕС

Най-много автомобили - над 660 броя на 1000 души население са регистрирани в Люксембург, отчита европейската статистика. Други страни-членки на ЕС, които са силно моторизирани, са Малта - 634 автомобила на 1000 души, Италия - 610 коли, Финландия - 600 коли и Кипър - 590 коли на 1000 души население. По този показател най-нисък е делът на регистрираните автомобили на 1000 души в Румъния - едва 261, Унгария - 325 и Латвия - 345.

Предпочитанията за това, дали нов лек автомобил трябва да се задвижва от бензинов или дизелов двигател, варира в различните държави-членки на ЕС. В около две трети от държавите-членки, за които има налични данни, регистрациите на нови леки пътнически автомобили, задвижвани от дизелови двигатели, надхвърлят броя на новите автомобили, задвижвани с бензин. Най-висок процент нови дизелови автомобили е регистриран в Хърватия - 75 на сто от всички автомобили там, Литва - 74 на сто и Ирландия - 70 на сто от всички продадени нови автомобили са били с дизелов двигател.

Значително нараства в някои страни-членки на ЕС и броят на автомобилите, задвижвани с алтернативни горива - така например най-голям ръст е отчетен в Италия - близо 15 на сто, Норвегия - 12 на сто, Полша - 8 на сто и др. Една от причините за това е разнообразието от правителствени стимули за стимулиране на дела на автомобилите с по-ниски въглеродни емисии. Тези стимули включват например: данъчни облекчения, субсидии или специфични привилегии като достъп до ленти, запазени за обществен транспорт, безплатен паркинг и др.

Рекордьори в ЕС по дял на автомобили с над 20-годишна възраст са страни като Полша - 33 на сто, Естония - 26 на сто и Латвия - 22 на сто. Страни, които имат регистриран най-висок дял от нови автомобили на възраст от 1 до 2 години, са Люксембург - 33 на сто, Белгия и Ирландия - по 20 на сто и Австрия - 18 на сто. Като цяло в ЕС през 2015 г. са били продадени около 15 млн. нови автомобила, като рекордът по продажби през 2007 - над 16 млн. нови автомобила, все още не е достигнат, отбелязва европейската статистика.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Експерти: България трябва да подпомогне Македония за членство в НАТО и ЕС
Експерти: България трябва да подпомогне Македония за членство в НАТО и ЕС
​Почина американският студент, държан в затвор в Северна Корея
​Почина американският студент, държан в затвор в Северна Корея