Филолози предупреждават, че броят на функционално неграмотните българи расте. Ако в останалите европейски държави около 20 сто от подрастващите имат трудности в разбирането на даден текст, то в България техният брой надвишава 40 процента. Тревожните...
Филолози предупреждават, че броят на функционално неграмотните българи расте. Ако в останалите европейски държави около 20 сто от подрастващите имат трудности в разбирането на даден текст, то в България техният брой надвишава 40 процента. Тревожните данни са част от темите, коментирани в Пловдив по време на кръгла маса за перспективите в обучение на български език в средното училище. Според експерти причините за функицоналната неграмотност се коренят в натоварените учебни програми и високият стил, на който са написани учебниците.
Заради невъзможността да разбират и усвояват текстовете, децата се отказват да извличат нужната информация. Те четат материала, но не вникват в неговата същност и не могат да го възпроизведат, обясняват езиковеди.
Гл.ас. Теофана Гайдарова - Пловдивски университет "Паисий Хилендарски": “Ако не се вземат наистина сериозни мерки и не се работи целенасочено към подобряване на езиковата и лингвистична култура на учениците, няма да имаме резултати в нищо. Хора, които са функционално неграмотни, не могат да овлядават и знанията по другите науки, не само по родния език.”
Според педагози на теория децата учат много, но упражненията за овладяване на материала са крайно недостатъчни.
Таня Георгиева - преподавател по български език и литература : “Повече практика, повече упражнения не такова голямо струпване на материал, както е в момента.”
Така за да разбере новият урок, седмокласничката Габриела продължава с упражненията в къщи.
Габриела Кумчева – ученичка: “Сама се справям с уроците, не ходя на частни уроци, просто отделям повече време и на теория и на практика сама у дома.”
Не всички деца са изпълнителни като Габи обаче, затова филолози препоръчват промяна в учебните планове и опростяване на езика, използван при написването на учебниците. Само така според тях ще може да се запълни пропастта, която съществува между начален, среден и горен курс в обучението по български език.
Репортер: Златка Далчева
Оператор: Георги Котов