Инструкторите, които обучават кандидат-шофьори в Русе смятат, че ако се въведе изискването за задължителни тестове за сънна апнея, то трябва да се отнася не само за бъдещите, но и за действащите водачи. Без законови промени и ясен регламент, не би било възможно да се изпълни Европейската директива от 2015 г. А заболяването, което води до заспиване зад волана, е сред рисковите фактори за катастрофи.
В САЩ една трета от пътнотранспортните произшествия са възникнали заради заспиване зад волана, като част от тях се дължат на сънната апнея. В България реално няма статистика за катастрофите, станали по тази причина. В русенската белодробна болница всяка седмица се изследват най-малко трима пациенти. Затова специалистите настояват всеки кандидат- шофьор да се подлага на тест за сънна апнея.
Д-р Роберт Шиков, специалист по белодробни болести: Категорично ще има ефект. Какво става в чужбина. Никой не е ограничен от правото си да управлява МПС, но трябва да докаже категорично, че провежда лечение.
По думите на д-р Шиков, ако водачите със сънна апнея спят през нощта с апарат, няма да има проблем да шофират безопасно през деня. От автошколите в Русе обаче смятат, че в случая ще се разчита на съзнанието на водача, както в момента е с употребата на алкохол.
Красимир Игнатов, инструктор: Как ще се проконтролира спазването на изискванията водачите да ползват вентилационна техника по време на сън и дали ще се установи дали в момента е годен
Инструкторите са категорични, че ако се въведе Европейската директива, за сънна апнея трябва да се изследват всички шофьори.
Красимир Игнатов, инструктор: Ще бъде дълъг процесът и оттам да се излезе с наредба, която ще установи как ще се прилага.
В момента нито диагностиката, нито лечението с апарат се поема от Здравната каса. А в зависимост от типа на апарата, цената е от 800 до 2 500 лв., което не е по джоба на средностатистическия българин.