Професионалните шофьори са по-критични към уменията си зад волана от любителите. Това показват данните от годишен доклад за поведението и реакциите на водачите на пътя. Допитването е обхванало над 56 хиляди души и показва, че 70% от високорисковите любители шофьори са били глобявани през последната година, а всеки пети е имал пътен инцидент.
Едва 5% от анкетираните любители се оценяват като високорискови и признават, че често допускат нарушения на пътя. Млад мъж с нов и мощен автомобил - това е профилът на най-опасните шофьори на пътя.
Яна Спасова, автор на доклада: Тяхното поведение е комбинация от агресия, висока скорост, разсеяност и за съжаление много често не достатъчно умения.
Рисковият за останалите на пътя професионален водач също е млад, шофира с висока скорост, често отнема предимство и седи зад волана над 60 часа седмично. Агресията на пътя е характерен рисков фактор и при двете групи.
И любителите, и професионалистите споделят, че между тях има агресия, на която често отвръщат.
За Божидар Христов, който е професионален шофьор от 15 години, самокритичната преценка е важна зад волана.
Божидар Христов, шофьор: Това ти дава възможността да се развиеш професионално, защото в другия случай просто се смяташ за номер едно и допускаш грешка.
Само за 10 минути Божидар изброи няколко нарушения от водачи на леки автомобили.
Божидар Христов - шофьор: Превишаване на скоростта, неподаване на светлинен сигнал при смяна на лента, неспазване на дистанция
Все повече водачи монтират в колите си видеорегистратори,за да документират нарушенията на околните на пътя.От институциите предлагат да се помисли дали най-рисковите водачи да бъдат задължени да монтират такива устройства.
Божидар Христов - шофьор: По този начин всеки вече ще започне да се притеснява, защото не е нужно да има много патрулки, полицейски коли, при положение, че всичките коли разполагат с видео регистратор и може да бъдеш наказан.
А докато институции и водачи анализират грешките на пътя, броят на загиналите при катастрофи у нас само от началото на месеца достигна 56.