Над 90% от катастрофите у нас са резултат от човешка грешка. Това показват данни на Института за изследване на населението и човека към БАН. Техен екип и представители на транспортното министерство предлагат нова методика за психотестовете у нас, която да повиши безопасността на пътя.
За да намалеят инцидентите на пътя, учените от БАН и експертите от Министерството на транспорта предлагат да се осъвременят психотестовете. Настоящата методика е приета преди близо 45 години. Според експерти тя е неефективна, защото може да бъде лесно заучена.
Здравко Аспарухов, "Психологически подбор" в Автомобилна администрация: Материите от психологически тестове, които ще се подават по отношение на определен ден или определен регион, няма да съвпадат с другите, които са на другия край на България. Ще има вариативност.
Тестовете трябва да са индивидуални и 3 пъти по-кратки, защото в момента се изследват ненужно много характеристики.
Мина Касабова - психолог: Има въпрос за Дядо Мраз, дали смятат, че децата трябва да се възпитават да вярват в Дядо Мраз.
Този въпрос цели да изследва колко здраво стъпил на земята е водачът. За да са по-ефективни бъдещите психотестове, БАН и транспортното министерство са изготвили и профил на рисковия водач след интервюта с експерти, шофьори и дори излежаващи присъда. Той не съобразява добре личните си умения и обстановката на пътя, употребява алкохол и наркотици, агресивен е.
Мина Касабова - психолог: Ние живеем в едно много напрегнато време и овладяването на собствените емоции е изключително важно. Сега, нормално е всеки един да се разгневи, но не е нормално да се вадят бухалки, да се преследват, да се вадят оръжия.
Само около 10% от явилите се на психотест отпадат, но някои от тях продължават да карат. От БАН и Министерство на транспорта ще бъдат напълно готови с проекта си през декември.