Днес отбелязваме световния ден на потребителя и е добре да припомним кои са четирите основни права на потребителите - правото на безопасност, правото на информация, правото на избор и правото да бъдеш чут.
Фиктивни намаления и отказ на рекламация са най-често срещаните нарушения в магазините. За това русенци имаха възможност да пазаруват в един от големите търговски центрове с представители на Комисията за защита на потребителите , за да се запознаят по-добре с правата си на купувачи и да изберат правилната стока.
Първа от възможността да пазарува заедно с инспектор от Комисията за защита на потребителите се възползва Катя Маринова, която днес избира подарък за рожден ден на приятел.
Желанието й да пазарува обаче веднага се изпарява, ако се опитат да я измамят в цената, признава Катя.
Катя Маринова: На витрината пише едно, а на самия етикет вътре съвсем друго.
От Комисията за защита на потребителите потвърждават, че в много от търговските обекти обявените намаления са фиктивни, а хората не разбират дали им е изгодно да купуват, защото на етикета не е отбелязана старата цена. Има и друг трик:
Цветан Христов – директор на Комисия за защита на потребителите – Русе: Обявено примерно 30% намаление, а то се оказва, че то е до 30%. Има такива уловки и се оказва, че намалението е съвсем малко. Имаме издадени много постановления в тази насока.
През изминалата година русенци са подали две хиляди жалби в Комисията за защита на потребителите, като най-много са били срещу мобилните оператори и енергото.