Пет варианта за изграждането на автомагистрала "Струма" в участъка от Симитли до Кресна ще обсъждат жителите на двете общини в понеделник, 11 септември. Вижте аргументите в студиото на "Денят започва".
Кметът на Кресна, съобщи в "Денят започва", че Общинският съвет е взел решение да подкрепи варианта, при който се предвижда магистралата да се раздели в две платна. В посока Кулата да се използва сега съществуващото трасе, а в посока София да бъде изградено ново, което да минава източно от дефилето.
Николай Георгиев - кмет на Кресна: "Трябва да има АМ "Струма". Това е голям мегапроект, който трябва да бъде изграден. Най-евтин вариант, най-малко засягащ природата и мисля, че и най-бързия. Няма да има време да се изнесат и двете платна източно от Кресна".
В сутрешния блок на БНТ подкрепата си за този вариант изразиха и от Камарата на строителите, Асоциацията на пострадалите при катастрофи и "Зелен транспорт".
Мирослав Мазнев - Камарата на строителите в България: "Най-важно е това решение, което може да бъде реализирано. Което ще бъде, така избрано технически, че да бъде абсолютно технически състоятелно и възможно. То трябва да бъде екологично, отговорно към средата, през която трябва да премине. То трябва да бъде финансово обвързано."
Веселин Грозданов, "Зелен транспорт": "Ние трябва да гледаме и различните критерии. Времето, с което разполагаме да я построим, защото знаете,че програмните периоди свършват. И ако до 2022-ра година ние не завършим изцяло магистралата- един метър дори да не завършим от нея. Това означава,че не сме си изпълнили проекта и трябва да възстановим средствата".
Владимир Тодоров - председател на Асоциацията на пострадалите при катастрофи: "Когато имаме едно платно няма да имаме насрещно движещи се потоци. Всичко ще върви в една посока. Има технически решения, които могат да бъдат и за ханчетата, и за рафтингарите и за спиране. Така че тези въпроси са несъстоятелни по отношение на пътната безопасност".
Според някои еколози, обаче в този случай природата в района ще бъде унищожена. За това, според тях, трафикът трябва да бъде изнесен изцяло на Изток от дефилето или да бъде изграден тунел.
Андрей Ковачев - еколог от сдружение за дива природа "Балкани": "Тази алтернатива напълно противоречи на европейските изисквания и тя ще унищожи природата в Кресненското дефиле. Единственият вариант, за да не бъде унищожена тази природа, е пълно изнасяне на магистралата извън Кресненкото дефиле. Дали това ще бъде тунелът вариант, или цялата магистрала на Изток. Това са двата единствено допустими варианта".