В Пловдив опитват да разрешат скандалния проблем със замазаното с боя пано на художника Енчо Пиронков, за което ви разказахме в Новините на БНТ. Днес работата на известния български художник бе почистена от служители на Общинското предприятие "Чистота". Както се очакваше, повърхността на творбата е покрита с множество графити. Според реставратори, това е най-сериозният проблем пред бъдещото възстановяване на произведението.
Три слоя фасаген бяха измити от повърхността на керамичното пано под наблюдението на реставратори от Общинския институт "Старинен Пловдив".
Гергана Костадинова, ръководител отдел в Общински институт "Старинен Пловдив": "В момента ние единствено това, което правим като съдействие, е да констатираме евентуално графитите какво поражение са нанесли, а не фасагенът. Проблемът не е във фасагена, проблемът е в графитите."
Христина Цветкова, реставратор в Общински институт "Старинен Пловдив": "Вероятността да се махнат графитите е много малка. Един-два процента могат да се махнат, оттам нататък вероятно ще трябва отново да се изписва."
Подходът за реставрация ще бъде търсен тепърва.
Христина Цветкова, реставратор в Общински институт "Старинен Пловдив": "Това трябва да стане с проект, трябва да се намери проект и въобще един дълъг процес. От сега не може да бъде даден отговор за техниката и подхода на реставрацията на този стенопис."
Гергана Костадинова, ръководител отдел в Общински институт "Старинен Пловдив": "По всяка вероятност ще трябва цялото това пано да бъде преместено на друго място, за да може община Пловдив да го опази."
Това решение предложи и скулпторът Иван Тотев, който преди дни се натъкна на бригада, която боядисва паното и подаде сигнал в социалните мрежи. Впоследствие стана ясно, че това далеч не е било първото боядисване на паното, което бе потвърдено и от почистените днес слоеве боя. По думите на Иван Тотев това е само един от случаите на занемарени и поругани от незнайни "артисти" произведения в градските пространства на Пловдив.