По-малко жертви на пътя - това предвижда изцяло нов закон за движение по пътищата. Предложението е на транспортния министър Росен Желязков. Той заяви, че очаква промените да бъдат въведени до края на мандата на този парламент.
10 институции, отговорни за безопасността на пътя, и над 70 законодателни промени през последните 20 години. Въпреки това черната статистика на КАТ продължава да расте.
В събота, само за ден и половина, след акция, провокирана от серията тежки инциденти с деца в София, патрулите са регистрирали близо 7000 нарушения.
Ивайло Иванов, главен секретар на МВР: Не е нормално това. Толкова хора с алкохол, толкова хора без книжки, най-много нарушения са за скорост.
По данни на вътрешния министър Младен Маринов миналата година са събрани 50 милиона лева от глоби, а тази година е отчетен ръст с 30 милиона.
Младен Маринов, министър на вътрешните работи: Факт е, че това не дава кой знае какъв резултат върху поведението на водачите. Какъв извод може да направим? Само с глоби не става. Навикът на хората е да влязат с автомобила в магазина. Как да го променим това нещо?
Експертите са категорични - през последните години градската среда се променя - повече автомобили, повече шофьори и все още много неразрешени проблеми.
Красимир Георгиев, председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България: Проблемите в пътната инфраструктура също се увеличават непрекъснато. Проблемът с организацията на движението. Все по-малко специалисти има в тази област.
Според транспортния министър Росен Желязков създаването на един изцяло нов закон за движение по пътищата ще въведе по-ясни правила и ще засили контрола. Той ще обедини всички мнения и текстове, обсъждани до момента.
Росен Желязков, министър на транспорта: И пътната инфраструктура ще става по-добра, и обучението ще става по-добро и състоянието на пътните превозни средства ще се подобрява и правоприлагането и контролът. Догодина ще бъде по-добра от тази година.
Според експерти основният проблем остава обучението на водачите. Все още на места продължава практиката с писането на фиктивни часове.
Владимир Тодоров, Българска асоциация на пострадалите при катастрофи: Част от автошколите крадат от техните часове, не ги дават. Те не знаят какво е скоростта, как шуми автомобила при 90, 100 км. в час, те са карали само в градска среда. Никога не са карали на фарове, никога не са карали в задръстване, карали са по 5-6 улици в квартала.
От транспортното министерство заявиха, че обмислят нови мерки, които да затегнат контрола върху шофьорските изпити.
Как ще преборите корупцията в автошколите?
Росен Желязков, министър на транспорта: Ще гарантирам в максимална степен прозрачността и честността теоретичния изпит. Ще работим за контрола на практическия изпит да стане още по-видим.
Транспортният министър заяви, че в момента се обсъжда вариант изпитите да се излъчват онлайн в реално време. Така ще се следят както изпитващите, така и кандидат-шофьорите.