Запазване на гледката към Витоша и изграждане на пешеходна мрежа са две от препоръките в доклада на световно известния урбанист Ян Геел, който беше представен днес пред Столичната община. Документът предлага пакет от мерки за за визията на София като зелен град в дългосрочен план.
Основните теми в доклада на проф. Геел за развитието на София като „Зелен град“ са 4.“ Градска идентичност“, „Мобилност“, „Обществен живот“ и „Качество на публичното пространство“. Описаните мерки в тях имат за цел за подобрят качеството на живот в града и да го направят по-достъпен за софиянци.
Йорданка Фандъкова, кмет на София: Трябва да отбележим, че част от описаните мерки вече работят и имаме постигнати резултати. На първо място удължаване и разширяване на пешеходните зони. И въвеждане на успокоено движение в малките улици в историческият център на града.
Свързването на велосипедната мрежа и развитието на зелената система също са сред препоръките. В момента София е на едно от първите места по брой на автомобили на глава от населението. Според преброяване, направено за целите на доклада, на кръстовището на бул. „Тодор Александров“ и бул. „Дондуков“ преминават по 20 хиляди автомобила за денонощие.
Проф. Ян Геел, архитект: Във все повече градове се опитваме да търсим друг вид мобилност освен автомобилният транспорт, защото знаете улиците, когато са предназначени за коли, те изискват огромни пространства, а качествата на живот се влошава.
Като решение на проблема Проф. Геел предлага транзитният трафик да бъде изнесен от центъра на града, но затова трябва да се подобри транспортната инфраструктура в околностите на града. За да изпълнят друга препоръка – да бъде запазена гледката към Витоша от Общината вече са предложили законодателни промените в Закона за устройство и застрояване на Столичната община.
Здравко Здравков, главен архитект на София: Височината, която предлагаме за ограничаване е заключена между бул. "Цар Борис", градският център, бул. Драган Цанков до бул. "Ал Малинов" и околовръстното, като предлагаме максимална височина където позволява, при спазване на всичко останали градоустройствени параметри максимално да стигне до 75 метра. Но това означава, не само височина, а и спазване на показатели като плътност и интензивност т.е. затваряме вратичката, която даваше чл. 27 ал.3, формално да се нарязват урегулирани поземлени имоти.
Предложено е също така след околовръстното шосе височината на строежите да бъде ограничена до 15 метра, за да се запази визуалната връзка с планината. След публикуването на доклада Столичната община ще сформира специален екип, който ще подготви програма за изпълнение на препоръките на датския урбанист.