НОВИНИ

Ще ограничат ли гонките и високата скорост

Равносметката от войната по пътищата за миналата година е 7225 тежки катастрофи, 708 души убити, 8800 - ранени. Това са данни на "Пътна полиция". И като за капак - произшествията са със стотици повече от 2014-та, а загиналите -с 48.

Александър Марков
от Александър Марков
20:44, 15.03.2016
Чете се за: 01:48 мин.
У нас
Снимка:

Според експертите все повече млади хора губят живота си в безумни състезания по пътищата. Преди второ четене на промените в Закона за движение по пътищата и Наказателния кодекс, които целят ограничаване на т.н. "гонки", депутати, МВР и неправителствени организации отново се опитаха да намерят решение на проблема с нерегламентираните състезания по пътищата.

Институциите са единни в едно: състезанията с висока скорост по улици и булеварди, които застрашават десетки човешки животи, трябва да спрат. Въпросът е как.

Десетки предложения се чуха и днес, но остават доста ябълки на раздора: да се изкове ли дефиниця за гонките, да се легалиризат ли. Ако ще са законни, къде да се провеждат, с тунинговани или обикновени автомобили... И още десетки висящи въпроси.

Миналата седмица депутатите гласуваха на първо четене промени в Закона за движение по пътищата. 3000 лева глоба за движение в насрещното, сваляне на регистрация за 1 месец, ако сме превишили скоростта с над 50 км. в час. Инкриминирането на гонките, обаче, не бе прието.

В този контекст днешното обсъждане притопли десетки познати предложения,появих се и някои нови идеи за борба с гонките.

Трийсет и едно са местата в България, където полицията засича най-много гонки. 220 души са били обект на проверка за потенциално участие в нерегламентирани състезания. Участниците само са глобени.

Бойко Рановски, нач. на "Пътна полиция" - ГД "НП": В областните дирекции постъпват много сигнали за нерегламентирани състезания. Проблемът е, че голяма част от тях не се потвърждават и при пристигане на полицейски екипи на място няма участници или няма състезание. Има струпване на хора, но няма състезание.

Едва 14 от 240 сигнала за гонки в София са се потвърдили през 2015 г., сочат още данните. Част от предложенията са гонките да се легализират, като се създадат места, където любителите на високата скорост да се състезават.

Настимир Ананиев, предс. на Комисията по транспорт - НС: Работещият вариант трябва да бъде в една безопасна, контролирана среда, която да има полиция, която да има Бърза помощ. И аз мисля, че това и в момента се прави, но не е масово. Когато се прави един събор, знам, че има такива годишни, в които знаеш кой поема отговорността, кой е организаторът, кой е заявил провеждането на това събитие.
Георги Свиленски, БСП лява България: Според Вас, редно ли е с автомобили, регистрирани по законите и по наредбите в държавата, които не са технически изменяни конструкцията, да се правят такива гонки, макар и на регламентирани места? Защото г-н Ананиев, Вие казвате - ще има полиция, ще има пожарна, ще има Бърза помощ. Да де, ама Бързата помощ ще влезе в действие, когато колата се е смачкала, когато има жертви вече.
Петър Мутафчиев, бивш министър на транспорта: Някой обърнал ли се е към федерациите, знаете, че имаме по автомобилизъм, там са състезанията с автомобилите, потърсил ли е контактът с тези хора, за да можете да ги регламентирате? Там спортът е регламентиран.

Практиката на Плевен и Кърджали показва, че осигуряването на специални места за гонки, като изоставени летища, води до драстичен спад на инцидентите.

Имаше още доста предложения. Да се сложат повече камери на пътя, да се контролират и сервизите, където се извършва подобрението на параметрите на автомобила, т.н. тунинговане. Всичко това, обаче, тепърва ще се обсъжда. Властта има още 4 седмици да изкове ефективни правила, преди второто четене на Закона за движение по пътищата и НК.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
В осем варненски училища даряват кръв
В осем варненски училища даряват кръв
Винетка ... под наем!
Винетка ... под наем!