ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

Щефан Рус-Мол: Ако плащаме за новини, както за кафе, светът ще изглежда различно

Чете се за: 02:29 мин.
Икономика

Каква е цената на качествената журналистика? Според немския медиен експерт Щефан Рус-Мол, ако всички плащахме за новини, колкото плащаме за чаша капучино, фалшивите новини нямаше да се превърнат в световен феномен. Професор Рус-Мол беше в България, за да представи актуализираното издание на книгата си "Журналистика - учебник и наръчник" заедно с доц. Иво Инджов. Срещнахме се с него за разговор за кризата в журналистическата професия и връзката й с развитието на социалните мрежи.

Video Player is loading.
Текущо време 0:00
Продължителност -:-
Заредено: 0%
Тип на потока НА ЖИВО
Оставащо време 0:00
 
1x
    • Глави
    • descriptions off, selected
    • Спряни субтитри, selected
      Субтитрите са автоматично генерирани и може да съдържат неточности.

      Професоре, само преди няколко години, по време на Арабската пролет, говорехме за журналистическа революция, предизвикана от развитието на дигиталните технологии и социалните мрежи. Сега обаче същите тези фактори попадат в съвсем различна светлина заради бума на фалшивите новини. Какво се случи?

      Няма лесно обяснение за това. Трябва да обърнем внимание на две тенденции. Едната е дългосрочна. Докато ПР бизнесът става все по-мощен, много редакции в Западния свят продължават да се свиват и влиянието им отслабва. Вече няма баланс между връзките с обществеността и журналистиката.

      Вторият фактор, както споменахте, са социалните мрежи. В днешно време всеки може да разпространява новини. Журналистите загубиха традиционната си роля на пазачи на входа, които решават кое е истина и кое е лъжа, кое е новина и кое не е.

      Каква роля трябва да приемат медиите сега, за да си върнат изгубеното доверие?

      Особено професионалните журналисти и медии трябва да информират обществото за собствената си професия. Дори повече отколкото са го правили досега. Те отразяват всички останали теми, но не говорят достатъчно много за проблемите в журналистиката.

      Много е важно за нас да започнем да предоставяме такава информация. Да обясним каква е разликата между големи редакции със стотици журналисти, които търсят истината, и други нискобюджетни и непознати медии, които просто искат да събират кликове с подвеждащи, несериозни статии.

      Напоследък видяхме началото на много инициативи за борба с фалшивите новини. Какво трябва да правят медиите и ние като общество, за да намалим влиянието на този феномен?

      Сериозните медии трябва да говорят много повече за фалшивите новини, за да може хората да се научат как да ги разпознават. Може би е прекалено късно. Трябваше да започнем преди 20 години. Сега щеше да ни е доста по-лесно.

      Според мен обаче никога не е прекалено късно. Особено когато трябва да обясниш, че медия като "Вашингтон Пост" или "Ню Йорк Таймс" е по-вероятно да предоставя честна и балансирана информация, отколкото източник, за когото довчера никой не е чувал.

      От друга страна обаче самите ние - читателите, слушателите, зрителите, особено младото поколение - не сме готови да плащаме за новини, да се абонираме за вестник или уебсайт. Ако не искаш да си плащаш за услуга, тогава най-вероятно тази услуга ще изчезне и ще бъде заместена от копи-пейст журналистика.

      Често говорите за т.нар. социални ботове, които произвеждат новини автоматично. Какво ще бъде тяхното влияние върху информационния поток в бъдеще?

      Честно казано, още не знаем. Знаем, че тези ботове са евтини и е много трудно да откриеш кой стои зад тях. Засега ботовете са прекрасни инструменти, ако искаш да разпространяваш фалшиви новини или пропаганда и то без да бъдеш идентифициран като източник.

      Това вероятно ще се промени. И тук разчитам на големите компании като Фейсбук и Гугъл да предприемат мерки. Те имат интерес да се борят с фалшивите новини, защото искат да бъдат достоверни пред потребителите си.

      Предстоящите избори в Германия тази година ще изиграят определяща роля за развитието на европейската и световната политика. Колко е голяма опасността от голяма дезинформационна кампания, която потенциално може да повлияе на резултатите от тези избори?

      Засега не мисля, че ще имаме ситуация, подобна на тази в Америка. Популистите в Германия вероятно ще спечелят силни позиции в следващия парламент, но няма да имаме канцлер като г-н Тръмп.

      Въпреки това, дезинформационна кампания би могла да допринесе за победата на един от двамата водещи кандидати. Особено ако битката е оспорвана. В такъв случай кампания в последната минута би могла да помогне на г-жа Меркел или по-вероятно на г-н Шулц.

      Да поговорим за Доналд Тръмп. Заради неговите действия имаше известни притеснения, че президентството му може да навреди на свободата на словото. В същото време обаче наблюдаваме възраждане на разследващата журналистика, вдъхновено от него. Според Вас в края на краищата проклятие или благословия ще бъде Тръмп за журналистическата професия?

      Много хора споделят мнението, че Тръмп е опасен, и затова изведнъж започнаха да се абонират за "Ню Йорк Таймс" и да плащат за новини, което преди не правеха. Засега мисля, че пикът на разследващата журналистика се наблюдава основно в Щатите и до голяма степен беше предизвикан от Тръмп.

      Има надежда обаче, че заради тази тенденция повече хора ще осъзнаят, че си заслужава да платиш няколко евро за качествена журналистика

      Всички си купуваме чаша капучино например. Ако даваме същите пари за сериозна журналистика, светът ще изглежда по различен начин и фалшивите новини ще се разпространяват много по-трудно.

      ТОП 24

      Най-четени

      Product image
      Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
      Абонирай ме за най-важните новини?