АЕЦ "Козлодуй" и френската "Фраматом" подписаха споразумение за доставка на свежо ядрено гориво за 6-ти блок на атомната централа. С това се слага край на процеса по диверсификация на доставките на ядрено гориво, обясни служебния енергиен министър Росен Христов. Той допълни още, че така се покриват критериите за сигурни и многообразни източници на доставка на ядрено гориво приети както от Народно събрание, така и на европейско ниво.
Със споразумението между АЕЦ "Козлодуй" и "Фраматом" се постига пълна диверсификация на доставките за атомната централа, сигурност на експлоатацията и доставките, посочи служебния енергиен министър. Спогодбата се случва след като миналата седмица се сключи договор с "Уестингхаус" за доставка на ядрено гориво за 5-и блок.
"Двата блока на АЕЦ "Козлодуй" ще работят дълго, надеждно и без прекъсване в следващите 10, а може би и повече години", заяви Георги Кирков – изпълнителен директор на „АЕЦ Козлодуй”.
Вицепрезидентът на "Фраматом" обясни, че компанията произвежда горивото си на територията на Европа.
"Нашето гориво е вече лицензирано. Нашите екипи могат да съдействат за всички реактори тип VVR, които са разположени на територията на нашия континент и по специално АЕЦ "Козлодуй", каза Лионел Геф – старши вицепрезидент по горивото на "Фраматом".
Повод за диверсификацията е, че руските доставки са затруднени от логистични и технически проблеми. А ядреното гориво от сигурни доставчици превръща българската атомна централа в една от най-сигурните, обясни Христов. Той не изключи допълнително партньорство с европейските компании в атомната енергетика.
"Партньорство с 2 изключителни компании, които са базирани в Европа, вярвам, че това сътрудничество ще прерасне в много по-мащабно партньорство, включително и в развитие на нашата ядрена енергериката и строителство на нови ядрени мощности", заяви Росен Христов, служебен министър на енергетиката.
Относно отработеното ядрено гориво, което години наред се изнася в Русия, Христов обясни, че с него не се занимават доставчици като "Фраматом", а други специализирани компании, но проблем със съхрананието му у нас няма.
"Нашата инфраструктура позволява съхраненение за следващите минимум 50 години. Преговаряме за модификция и разширение на хранилището, така, че доставката е спешна тъй като както знаете предстои зареждане с ново гориво, а зареждането на касетите е дълъг процес", коментира Росен Христов, служебен министър на енергетиката.
А първата доставка по договора с "Уестингхаус" за 5-и блок трябва да започне още през следващата година.
Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube