НОВИНИ

АПИ трябва да върне 5 млн. лева за недължимо платени глоби от шофьори

апи връща пари неоснователно платена пътна такса повече три глоби годишно
Снимка:
bnt avatar logo
от БНТ
10:24, 23.02.2023
Чете се за: 06:07 мин.
У нас
Слушай новината

На интернет страницата на Националното толуправление www.bgtoll.bg е публикувано заявлението за възстановяване на неоснователно платени такси, което шофьорите, платили повече от три нарушения годишно, трябва да подадат, за да получат парите си обратно.

Според измененията в Закона за пътищата водачите няма да бъдат санкционирани за движение без е-винетка повече от три пъти годишно. Това означава, че ако в рамките на една календарна година едно пътно превозно средство е било регистрирано три пъти да ползва платената пътна мрежа без закупена винетка, последващо негово движение без платена такса няма да се счита за административно нарушение и няма да се санкционира.

Заявлението може да бъде изтеглено от www.bgtoll.bg, в раздел "За нас", секция "Заявления".

Документите, които трябва да се представят към заявлението, са копие от регистрационния талон на ППС, копие от документи, удостоверяващи извършено плащане на таксата, документи, доказващи основателността на искането за възстановяване на платената такса, удостоверение от обслужващата банка за банковата сметка и титуляр, посочени от заявителя, и пълномощно, в случай, че заявлението не се подава от собственикa или ползвател на ППС с изрично посочване на банковата сметка, по която следва да се възстанови сумата.

Заявлението заедно с необходимите документи може да бъде подадено на място в Агенция "Пътна инфраструктура", в Националното толуправление на адрес: гр. София, бул. "Никола Петков" №86 или в 27-те областни пътни управления, както и на електронен адрес: info@bgtoll.bg.

Срокът, предвиден в Закона за пътищата, в който трябва да се възстановят сумите, е пет работни дни.

Направените до момента разчети от НТУ показват, че ще са необходими около 5 млн. лв. за възстановяване на недължимо платените суми на шофьорите.

Друга промяна в Закона за пътищата е свързанa с корекцията на сгрешена винетка. Според измененията, когато при издаването на електронна винетка е допусната грешка при деклариране на не повече от три символа и/или липсва символ от регистрационния номер на пътното превозно средство, включително на държавата, в която е регистрирано, или на неговата категория, се позволява корекция от съответните длъжностни лица. За да бъде извършена корекцията, е необходимо винетката да е все още валидна и да бъде подадено заявление за промяна на допусната техническа грешка по реда на чл. 10а, ал. 3б от ЗП от страна на собственика или ползвателя.

Когато се установи, че в Република България съществува пътно превозно средство с идентичен на първоначално декларирания във винетката регистрационен номер, заявителят трябва да представи доказателства за заплатената от него винетна такса.

Заявлението за промяна на допусната техническа грешка може да бъде изтеглено от сайта www.bgtoll.bg, в раздел "За нас", секция "Заявления".

Към заявлението трябва да бъдат представени и следните документи: свидетелство за регистрация на ППС, касов бон за купена електронна винетка, ако е платена в брой, банково извлечение за купена е-винетка, при плащане, извършено по банков път и пълномощно, в случай, че заявлението не се подава от собственик или ползвател на ППС.

Те могат да се подават до Агенция „Пътна инфраструктура“, Национално толуправление на адрес: гр. София, бул. "Никола Петков" №86, в 27-те областни пътни управления или на електронен адрес: info@bgtoll.bg.

Заявлението ще бъде разгледано от съответните длъжностни лица, като срокът за извършване на корекция е 3 работни дни от депозирането му. Когато при разглеждането му се установи, че същото не съдържа изброените документи, както и при необходимост от извършване на допълнителни справки, срокът се удължава с времето от тяхното изискване до предоставянето им.

За извършени корекции след дата 10.02.2023 г. промяната в данните на електронната винетка има действие от момента на издаването ѝ. Срокът на валидността ѝ е до изтичането на срока на първоначално издадената.

Според приетите законодателни промени след извършена корекция след 10.02.2023 г. при сгрешена винетка на собственика, на вписания ползвател и на водача на ППС не се налагат наказания за нарушения, регистрирани в периода на валидност на първоначално издадената винетка. Също така не се образува административнонаказателно производство, а образуваните се прекратяват.

В случай, че искането бъде удовлетворено и корекцията бъде извършена платената компенсаторна такса подлежи на възстановяване. За да бъде възстановена собственикът или ползвателят трябва да подаде заявление за възстановяване на неоснователно заплатени такси. Срокът, предвиден в Закона за изменение и допълнение на Закона за пътищата, в който трябва да се възстановят сумите, е пет работни дни.

В случаите на сгрешена винетка не се възстановяват глоби и имуществени санкции, наложени с наказателни постановления или електронни фишове, както и компенсаторни такси, когато е направен отказ за корекция.

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Изоставянето на животни да се криминализира в случай, че доведе до смърт или тежка увреда, настояват зоозащитници
Изоставянето на животни да се криминализира в случай, че доведе до смърт или тежка увреда, настояват зоозащитници
Мъри и Медведев се класираха за четвъртфиналите в Доха
Мъри и Медведев се класираха за четвъртфиналите в Доха