Астрономи откриха втората най-близка до Земята черна дупка

астрономи откриха втората близка земята черна дупка
Снимка: pixabay.com/
11:54, 31.03.2023

Международен екип от астрономи откри втората най-близка до Земята черна дупка, съобщиха в отделни изявления Европейската космическа агенция (ЕКА) и университетът на Тел Авив, цитирани от световните агенции.

Новооткритата черна дупка Гая BH2 се намира на около 3800 светлинни години от Земята и е около десет пъти по-масивна от Слънцето. Най-близката известна черна дупка Гая BH1, която също беше открита наскоро, се намира на около 1560 светлинни години от Земята.

Астрономи успяха да заснемат как черна дупка поглъща звезда

Екипът, включващ изследователи от САЩ, Израел, Германия и Дания, проучва орбитите на звезди, проследявани от космическия телескоп „Гая“ на ЕКА, който беше изстрелян в Космоса през 2013 г. Астрономите забелязали, че някои от звездите се колебаят в небето, което показва, че те са гравитационно повлияни от масивни обекти. Няколко телескопа потърсили обектите, но не открили никаква светлина, което оставило само възможността за черна дупка.

Черната дупка е космически обект с толкова силно гравитационно поле, че нито един обект или радиация в близост до нея не може да избяга, а бива погълнат от нея. ЕКА отбеляза, че доскоро всички черни дупки, за които астрономите са знаели, са били откривани чрез излъчване на светлина, произведена от материали, които попадат в тях. Новите черни дупки, от друга страна, са наистина черни и биха могли да бъдат открити единствено чрез гравитационното им въздействие върху звездните им спътници, обясниха от ЕКА.

Волфсбург и Челси достигнаха до полуфиналите на женската Шампионска лига