НОВИНИ

Частни компании може да влязат на пазара на железниците от 2026 г.

Николай Минков
от Николай Минков
22:24, 02.12.2024
Чете се за: 04:35 мин.
У нас
Снимка:
Слушай новината

Проект за либерализация на железопътните пътнически превози чрез разделяне на жп мрежата на лотове беше обсъдена в Министерството на транспорта с участието на експерти, браншови организации и бизнеса. Идейният план предвижда от 2026 година и частни компании да се включат на пазара.

Проектът предвижда пътническите превози да бъдат разделени на три лота: първият е София - Пловдив - Бургас; вторият София - Горна Оряховица - Варна, а третият включва всички останали линии. Продължителността на договора за всяка една обособена позиция е осем години, като в конкурсите могат да участват освен честни компании, но и държавните железници.

"Целта е да бъде безопасен, целта е да бъде удобен, целта е да бъде и пестелив за държавата. Само тогава, когато успеем да съчетаем тези елементи, ние ще има една добра превозна услуга", обясни служебният министър на транспорта Красимира Стоянова.

Стоянова увери, че няма да се стигне до загуба на работни места на служители в железопътния сектор. Синдикалните организации категорично се обявих против либерализацията на железопътния пътнически транспорт с аргумент, че служебният министър не се ползва нито с политическа, нито с обществена подкрепа за такъв тип дълбоки реформи.

"Ако вървим по този път, първо - ние смятаме, че той би бил грешен сам по себе си. Защо? Не защото ще влезе частник или държавник, а защото ще продължим и ще ускорим неефективността на услугата. Най-важното, според нас е, че този малък пазар, както се определя от самите регламенти, може и следва да бъде опериран от един оператор. Дали ще е държавен или частен, нека там да посветим дебата, пък да видим", обясни президентът на КНСБ Пламен Димитров.

Бившият транспортен министри Николай Василев не се съгласи с позицията на КНСБ:

"Преди малко г-н Димитров от КНСБ каза - да, но не сега. Това, като че ли във всички сфери на забатачената ни България е така. Всичко някога, но не сега, а в транспорта сигурно е на квадрат. Т.е ако ние чакаме винаги да дойде правилното време, много е вероятно да сме се пенсионирали, ако държавата както е тръгнало изобщо не се разпадне. Така, според мен , това е правилния път. Трябва да бъде направено. Даже много отдавана трябваше много отдавна да бъде направено", коментира Николай Василев.

Според бившия транспортен министър Петър Мутафчиев, държавата не направила нищо за визията на свободния пазар на тези превози - как ще бъде субсидирана услугата, кой ще поеме капиталовите разходи.

"Либерализация на жп транспорта по българското и европейско законодателство съществува от 20- 21-ва година. въпросът е, че никой досега не прояви желание, нито чуждестранни компании, нито местни компании, той като пък няма местни компании, които да имат опит в пътническите превози. Другият въпрос е, че държавата не направи нищо възможно да създаде някаква визия за това как ще се развива този свободен пазар на жп превозите говоря за пътнически превози", коментира бившият министър на транспорта Петър Мутафчиев.

15-годишният договор с БДЖ приключва в края на годината. Министерският съвет го удължи с още една година, за да се осигури железопътният транспорт в страната. В рамките на 12 месеца обаче ресорното министерство ще трябва да изготви процедурата за избор на нов превозвач.

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в TikTok
Намерете ни в Google News

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Двата най-успешни отбора в историята на ФА Къп се изправят един срещу друг още в третия кръг
Двата най-успешни отбора в историята на ФА Къп се изправят един срещу друг още в третия кръг