Родителите ще могат да изберат коя част от предмета да изучават децата им
This is a modal window.
Министерството на образованието и науката представи концепцията за изучаването на предмета "Добродетели и религии" в неговата първа част "Добродетели/етика". Другите две части са "Православие" и "Ислям".
Целта на предмета е да се засили възпитателната функция на училището. В последните седмици имаше разгорещен дебат дали и как да се изучава религия в училище. По представената концепция ще може да се дискутира. Окончателната програма по предмета най-вероятно ще бъде готова през есента.
Министър Красимир Вълчев обясни, че предметът "Добродетели и религии" ще се дели на три учебни програми - "Добродетели/етика", "Религия - Православие" и "Религия - Ислям". Предметът е задължителен, но родителят ще избира кое от трите да учи детето му. Вълчев смята, че повечето родители ще изберат "Добродетели/етика".
"Открай време в образователната ни система има един термин "задължителноизбираем час". Звучащ еклектично, той означава, че часът е задължителен, но в рамките на този час има възможност за избор. В случая изборът ще бъде между програми", обясни Красимир Вълчев, министър на образованието и науката.
Предметът "Добродетели и религии" ще започне да се изучава от първи клас. Прави се схема за постепенното му въвеждане до 12 клас. Това няма да е за сметка на намаляване на часовете по други предмети, а чрез преразпределение на общия брой часове, обеща министърът. По предмета няма да се пишат оценки. В първи клас ще го преподават началните учители като преминат краткосрочни обучения.
"Учебният предмет няма да се води от свещенослужители. Дори конфесионалните програми. Ще се води от учители, придобили квалификация в университетите", каза Красимир Вълчев.
По "Добродетели/етика" ще се учи за етично съзнание и морална отговорнст, приобщаваща училищна среда, социално-емоционални умения, културно и духовно наследство. Ще се разглеждат добродетели като честност, отговорност, съпричастност. Учениците ще се запознават с основните религии и културното им наследство. Ще има ситуационни игри и ролеви модели за решаване на житейски казуси. Могат да се слушат библейски истории или приказки.
"Той ще бъде и час по граждански компетентности, в него ще има елементи на гражданско образование, елементи на история, исторически компететности, надявам се да има социално-емоционално учене в него, могат да бъдат зесегнати важни теми за децата, едни от най-важните теми за обществото ни - борба за преодоляване на агресията, изграждане на прегради срещу зависимостите, пороците, най-вече употребата на наркотици", коментира Красимир Вълчев.
В концепцията има и разпределение на материала по етапи на обучение. В начален етап ще се набляга на морала - какво е добро и зло, доверие, щедрост. В прогимназията фокусът ще е върху правата на човека, справедливостта и закона. В гимназията ще се учат основни етични теории, антична и християнска етика. Другите две алтернативни програми "Православие" и " Ислям" до голяма степен ще стъпят върху сега действащите програми за изучаване на религия.