ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

Кой колко изхарчи за реклама в първите десет дни от кампанията?

bnt avatar logo от БНТ
A+ A-
Чете се за: 03:45 мин.
У нас

Най-много средства са отделили парламентарно представените формации, показва анализ на Института за развитие на публичната среда

изхарчи реклама първите десет дни кампанията
Слушай новината

Анализ на Института за развитие на публичната среда показва, че в първите десет дни от кампанията най-много средства за реклама са отделили парламентарно представените формации. Разходите за медии на четири от формациите представляват 60% от всички средства, вложени до момента за медийна реклама.

От иИнститута отбелязват, че средствата за медийно отразяване на кандидатите заемат най-голям дял от общите разходи за предизборните кампании. Така например за местните избори през 2019 г. разходите за медийна реклама са били около 42% от всички отделени в кампанията средства, а за парламентарните през април тази година те са възлизали на 76%.

От института припомнят, че в настоящата кампания Централната избирателна комисия регистрира 58 партии и 9 коалиции. Всички формации могат да се включват в местни коалиции и така общинските избирателни комисии в 265-те общини са регистрирали още десетки такива, заедно с независими кандидати за кметове и общински съветници, издигнати от инициативни комитети в съответните населени места.

"Колко ресурси за реклама ще отделят формациите само шест месеца след поредните парламентарни избори? Публикуват ли медиите договорите с кандидатите и обявяват ли се сумите за политическа агитация? На тези и други въпроси ще потърсят отговор в традиционния за ИРПС мониторинг на медийната реклама по време на предизборната кампания. В него са включени официалните страници на 39 национални и регионални медии – 9 телевизии, 3 радиостанции, 11 вестника и 16 информационни сайтове и агенции", посочват от Института за развитие на публичната среда.

Партиите, похарчили най-много за реклама

Според изборното законодателство тарифите на медиите "…не могат да надвишават средните пазарни цени за търговска реклама през последните 6 месеца преди началото на предизборната кампания". Освен това цените и условията за отразяване трябва да са едни и същи за всички партии, коалиции, инициативни комитети и регистрирани кандидати. Според изборното законодателство медийните услуги се заплащат от политическите субекти преди съответното излъчване или публикуване.

В първите десет дни от кампанията 40 участници са похарчили общо 830 635 лв. без ДДС.

От института посочват, че в случаите на договор, сключен от местна коалиция, сумите са причислявани към водещата формация – обичайно тази, която е дала името си на местната коалиция или пък е по-голяма.

Най-много средства за реклама са отделили парламентарно представените формации. Първи са партия ГЕРБ с 220 005 лв. Без ДДС. С малко под 100 000 лв. ги следват формациите "Продължаваме Промяната" - "Демократична България" с 93 630 лв., "Възраждане" с 92 703 лв. и "БСП за България" с 91 386 лв.

Така разходите за медии на четирите формации представляват 60% от всички средства, вложени до момента за медийна реклама.

Пълното проучване може да прочетете ТУК

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в TikTok

ТОП 24

Най-четени

Водещи новини

Product image
Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
Абонирай ме за най-важните новини?