НОВИНИ

НАЗП: Некоректни промоции и липса на наличности са най-честите нарушения на търговците този Великден

назп некоректни промоции липса наличности честите нарушения търговците великден
Снимка:
bnt avatar logo
от БНТ
15:29, 04.05.2021
Чете се за: 04:40 мин.
У нас
Слушай новината

За нелоялни практики в търговските вериги и в магазините по време на Великденските празници сигнализират десетки граждани от различни населени места в страната. Националната асоциация за защита на потребителите (НАЗП) е получила снимки и описания на ситуациите, в които хората са попаднали по време на пазаруване през последните дни, съобщават от неправителствената организация.

Проверки на НАЗП по повод постъпилите жалби установяват, че в обектите на една от търговските вериги има поне пет етикета в червен цвят със сходно оформление, които внушават, че стоките са намалени. Върху една част от червените етикети е изписано посланието „ПО-ЕВТИНО“, под него стои знакът % и има стара (зачертана) и нова цена, както и процент на намалението.

Точно по същия начин изглежда и друг червен етикет, само че посланието е различно и гласи: „ОТ НАШАТА РЕКЛАМА“ и е придружено с голям удивителен знак. Има обаче и друг червен етикет от серията „ОТ НАШАТА РЕКЛАМА“, върху който липсват стара и нова цена и има само една – продажната.

Срещат се още две близки разновидности на описаните червени етикети, като върху тях също е посочена само една цена. Единият вид няма никакви послания, а върху другия фигурира голямо изображение на сърце, запълнено с цветовете на българското знаме. Тези практики обхващат, както хранителни продукти, включително и най-търсените по Великден – козунаци, агнешко месо, декорации, захарни изделия и др., така и промишлени и стоки за бита.

Отделно от това, веригата поддържа и други червени етикети с насърчаващи послания, като „Вземи сега“, „По-изгодно%“, „Дневен артикул. Промоция!“ и др. Подобни апели подтикват към необмислени покупки, тъй като създават усещането за ексклузивна оферта, която ще е налична за много кратък период от време. Но не се знае дали утре цената на тази стока няма да се придвижи нагоре, надолу или пък да остане същата, тъй като в много от случаите за период на промоцията са посочени несъществуващи дати, например: 31.12.99.

Хитростта на търговеца е, че поставя в непосредствена близост по два или три от различните си видове червени етикети и по такъв начин създава внушението, че всички тези стоки са намалени. Така до етикети с послания „По-евтино“ или „По-изгодно“ и посочен размер на отстъпката се появяват други в същия цвят, на които е поставена само продажна цена и най-вероятно тя е без отбив. Но има ли реално намаление може да установи само контролният орган – Комисията за защита на потребителите, като изиска от търговеца документални доказателства, че преди това стоките са продавани един месец на по-висока цена. Подобни трикове прилагат и други вериги, установиха още проверките на Асоциацията за защита на потребителите.

Ако стоките с червени етикети не са намалени, но имат сходно с това на промоционалните
оферти, то категорично става дума за нелоялни практики, които носят на търговците печалби от хиляди левове на гърба на потребителите и които контролният орган може да санкционира с глоби в размер на до 50 000 лв. (повторно нарушение). Ако пък реално има отстъпка, то в случаите, в които липсва информация за размера на отбива от цената и период на намалението (поне около 50%), е налице административно нарушение, за което също са предвидени санкции.

Липсата на наличности от промоционални стоки е друго нарушение, за което хората се оплакват и което Националната асоциация за защита на потребителите установи при много търговци и по време на тези празници.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
София е намаляла с 21 000 души по време на COVID кризата
София е намаляла с 21 000 души по време на COVID кризата
10 000 крачки на ден ни поддържат здрави
10 000 крачки на ден ни поддържат здрави