От 1 септември влизат в сила нови привила за одобряване и надзор на пазара на моторните превозни средства. Регламентът, който беше приет през 2018 г. след скандала „Дизелгейт“, цели да подобри качеството и независимостта на одобряването на типа и изпитването на превозните средства, да увеличава проверките на автомобилите, които вече са на пазара на ЕС и да укрепи цялостната система чрез засилен европейски надзор.
Тиери Бретон, комисар по въпросите на вътрешния пазар: Европейците с основание очакват да разполагат с най-чистите и безопасни автомобили. Това предполага най-строг контрол на автомобилите, които се предлагат на пазара и се движат по нашите пътища. Необходимо е също така ефективно правоприлагане и надзор на европейско равнище. Затова отсега нататък Комисията ще може да извършва проверки на автомобилите, да задейства изтегляния от пазара в целия ЕС и да налага глоби в размер до 30 000 EUR на автомобил, когато се нарушава законът. Тези реформи допълват нашата работа за по-чиста и по-безопасна мобилност, която в контекста на предизвикателствата, свързани с кризата, изисква още по-ориентирани към бъдещето инвестиции в инфраструктура и иновации. Нашите усилия за възстановяване на доверието на потребителите, укрепване на единния пазар и подпомагане на дългосрочната жизнеспособност и глобалната конкурентоспособност на европейската автомобилна промишленост вървят ръка за ръка.
Основните елементи на новите правила на ЕС са:
Независимост и качество на изпитването преди пускането на автомобил на пазара: техническите служби, извършващи изпитвания и инспекции на нови модели автомобили ще бъдат подлагани на независим одит въз основа на строги критерии, за да получат и запазят предоставяния им от държавите членки статут. Националните органи по одобряването на типа вече подлежат на партньорски оценки, за да се гарантира, че съответните правила се прилагат стриктно в целия ЕС.
Проверки на вече пуснати на пазара автомобили: с новата рамка също така се подобряват проверките на превозните средства, които вече се предлагат на пазара и продават в местните представителства. Отсега нататък от държавите членки се изисква редовно да проверяват минимален брой автомобили и те вече са в състояние да предприемат предпазни мерки срещу превозни средства на своята територия, които не отговарят на изискванията, без да е необходимо да чакат органа, издал одобрението на типа, да предприеме действия.
Надзор на европейско равнище: в допълнение Комисията вече може да извършва проверки за съответствие на превозните средства в лаборатории или на пътя. В случаите, когато производителите нарушават законодателството в областта на одобряването на типа (например като използват измервателно-коригиращи устройства или представят фалшиви декларации), Комисията може да разпореди изтегляне от пазара в целия ЕС и да наложи санкции на тези производители на стойност до 30 000 евро на автомобил.
До момента само националните органи, издали одобрение за конкретния тип автомобили, можеха да налагат такива мерки.