НОВИНИ

Оцелял след инцидента на АМ "Струма" твърди, че спасените са 8

Снимка:
bnt avatar logo
от БНТ
18:27, 25.11.2021 (обновена)
5950
Чете се за: 08:05 мин.
У нас
Слушай новината

Жертвите на катастрофата на магистрала "Струма" са 44, а не 45. Установява се липсата на един от пътниците. Свидетел твърди, че спасените са 8. Най-вероятна причина за инцидента е грешка на шофьора. Нередности по пътя обаче са допринесли за фаталния резултат.

От направените аутопсии е станало ясно, че телата на загиналите са 44. В болница "Пирогов" настанените са 7. Според граничната проверка на "Капитан Андреево" в автобуса е имало 52 пътници.

Разпитани са двама свидетели от ранените. Единият от тях - момчето, което е счупило два от задните прозорци на автобуса, твърди, че спасените са 8. Разследващите допускат, че е възможно на бензиностанцията, където четирите автобуса от екскурзията са почивали, един от пътниците да се е прехвърлил в някой от другите три автобуса, които още нощта след катастрофата са се прибрали в Република Северна Македония.

В момента разминаването се уточнява по два начина - преглед на записите от охранителни камери на бензиностанцията, както и проверка на информацията за влезлите в България с автобусите през "Капитан Андреево" и напусналите страната през Гюешево - Деве Баир.

Версията за незаконен превоз на гориво е отпаднала. Вероятна причина за инцидента е грешка на шофьора, съчетана с проблеми на пътя.

Човешка грешка е водещата версия за трагедията на АМ "Струма", намерени са телата на 44 души

Разследващите са установили най-вероятното движение на автобуса в последните метри преди катастрофата. На този етап не са ясни причините, поради които непосредствено преди отбивката към мястото за почивка край магистралата, автобусът се е отклонил вдясно. Шофьорът, излизайки от завоя, в последния момент е видял разделителния остров със знак и е опитал да спре, но не е успял и се е ударил в мантинелата. В този момент се е чул звук, който свидетели описват като взрив.

"Това е ударът, изключително силният удар на автобуса в мантинелата от дясната страна на пътя. Т.нар. мантинела на островното пространство", каза Борислав Сарафов, зам. главен прокурор и директор на Националната следствена служба.

Мантинелата буквално пробива предната дясна част на автобуса.

"Безспорно е установено, че това нанизване е значително, защото девет колчета от мантинелата са изкъртени и цялата мантинела е отнесена с автобуса в средната част на магистралата. Ние я намерихме вътре между предна гума и предна врата. Силно деформирана. Там се намира резервоарът с нафта", каза Мариян Маринов, следовател в Националната следствена служба.

"Стърженето ѝ по асфалта, което е предизвикало ефект като шмиргел. То буквално е било огниво, то е било просто кълбо от искри", допълни Сарафов.

Именно това кълбо от искри предизвиква пожар, който започва при предната врата на автобуса. И така блокира възможността да се излезе през нея. Вече горящ, автобусът пресича платното и се спира между двете мантинели в разделителната ивица на магистралата и така се залоства и втората врата. Само пътник, който седи на последната дясна седалка, успява с аварийно чукче да счупи два прозореца, през които да изведе част от пътниците.

"Всички пострадали са загинали от задушаване вследствие от възникналия пожар, а не от травми при катастрофата или разкъсвания при взрив", обясни Борислав Сарафов.

Главният прокурор на Република Северна Македония и Сийка Милева са разговаряли с младежа, спасил част от пътниците.

"Когато го видях, аз му казах: "Вие сте герой". Той се усмихна и взе да ми разказва за инцидента. Как е видял чук, как е счупил задното стъкло на автобуса. И как от там са се спасили 8 човека. Аз го попитах, вие сте 7. Настанени сте в болница 7. И той ми каза: "Не, ние се спасихме 8 човека". Остава голямата загадка къде е осмото лице. Работим по тази версия. Не искаме да вкарваме объркване сред вас. Може да се касае и за недобър спомен на свидетеля", посочи говорителят на главния прокурор Сийка Милева.

Разследващите не са намерили доказателства в автобуса да са превозвани нерегламентирано горива в туби.

"Тази версия е изследвана, но категорично е отхвърлена от нас. Намерени са три туби. В трите туби има само остатъци от нафта. Не са били пълни и не са се възпламенили. Респективно пожарът не е възникнал от тях", коментира Борислав Сарафов.

Разследващите допускат, че излизайки от завой в наклон, е възможно шофьорът да е загубил ориентация заради липсата на предупредителни знаци за отклонението.

"Лоша пътна маркировка, лоша сигнализация, лоша организация на пътното движение. Категоричното ни мнение към момента, както и на автоекспертите е, че организацията на движение в посочения участък е зле организирана. Тази мантинела, на която се е нанизал автобусът, тя не само не е полезна, тя е опасна за движението. И всъщност, тя е способствала за настъпване на инцидента", заяви Борислав Сарафов.

По закон на половин километър преди място за почивка, трябва да има знак, който да предупреждава шофьорите. От клип, който разпространи автомобилният състезател Димитър Илиев, стана ясно, че знакът липсва от месец май. Днес екип на "По света и у нас" го потърси.

Знакът, който трябва да покаже, че на 500 метра на АМ "Струма" на фаталния участък предстои отбивка за почивка се намира паднал, зад мантинелата на пътя.

Главният прокурор разпореди на ВАП проверка на магистралите в цялата страна

Катастрофата стана повод главният прокурор да възложи на Върховната административна прокуратура да извърши проверка.

"На пътната сигнализация и пътната маркировка на магистралите и на първокласните ни пътища на територията на цялата ни страна. В хода на проверката ще бъдат привлечени както наши, така и международни експерти", допълни Сийка Милева.

Днес по обяд близки на загиналите успяха да стигнат до мястото на трагедията.

След като Скопие официално съобщи, че автобусът не е имал регистрация за международен превоз, остава въпросът как тогава е преминал границата у нас. Проверяват се всички документи за преминаването на автобуса през нашите граници както с Република Северна Македония, така и с Турция. Митническите и граничните власти у нас обаче не проверяват лицензите на трети държави, съобщиха от "Агенция Митници" за "По света и у нас". Те проверяват само регистрационните документи на автобусите, документите на шофьорите и личните документи на пътниците.

Репортаж на Иво Никодимов и Николай Минков

ПОВЕЧЕ ЗА ТРАГЕДИЯТА НА АМ "СТРУМА" - ЧЕТЕТЕ ТУК

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Гълъб Донев: Никой не е пожелал да вземе в семейна среда хората от дома в Рояк
Гълъб Донев: Никой не е пожелал да вземе в семейна среда хората от дома в Рояк
Кантона се провъзгласи за новия треньор на Манчестър Юнайтед
Кантона се провъзгласи за новия треньор на Манчестър Юнайтед