Телескопът "Джеймс Уеб" откри най-ранната известна "мъртва" галактика

Снимка: Архив/БТА
от БНТ
07:11, 10.03.2024
Наука и технологии

Астрономи са открили най-ранната известна "мъртва" галактика с помощта на космическия телескоп "Джеймс Уеб", предаде Ройтерс.

Откакто заработи през 2022 г., мощният наследник на ветерана "Хъбъл" разкри множество изненади за това как са изглеждали "нещата" в ранните етапи на Вселената. Сега към тях се прибавя още едно забележително постижение - наблюдения на галактика, която вече е била "мъртва", когато Вселената е била само на 5% от сегашната си възраст.

Учените съобщават, че "Джеймс Уеб" е съзрял галактика, в която образуването на звезди вече е било преустановено преди около 13,1 милиарда години или 700 милиона години след Голeмия взрив, дал началото на Вселената. През годините са открити много "мъртви" галактики, но тази е най-ранната известна.

"Галактиката изглежда е живяла на скорост и интензивно, след което много бързо е спряла да образува звезди", казва астрофизикът Тобаяс Лузър от Института по космология "Кавли" към Кембриджския университет, водещ автор на изследването, публикувано в сп. "Нейчър".

"През първите няколкостотин милиона години от своята история Вселената е била бурна и активна, с много газ наоколо, който е подхранвал образуването на звезди в галактиките. Това прави откритието особено озадачаващо и интересно", допълва изследователят.

Галактиката е сравнително малка, вероятно с около 100 милиона до един милиард звезди. Това я съпоставя с масата на галактиката джудже Малък Магеланов облак, разположена близо до нашия Млечен път, въпреки че тя все още формира нови звезди. След като една галактика спре да образува нови звезди, тя се превръща в нещо като звездно гробище.

Изследователите са установили, че откритата от телескопа "Джеймс Уеб" галактика е преживяла взрив на звездообразуване в продължение на 30 до 90 милиона години, след което внезапно е спряла. Учените се опитват да разберат каква е причината.

Според тях това може да се дължи на действието на свръхмасивна черна дупка в галактичния център или на явление, наречено "обратна връзка" - изблици на енергия от новообразувани звезди, които са изтласкали извън галактиката газа, необходим за звездообразуването.

Французинът Ерик Перо спечели спринта от Световната купа по биатлон в САЩ, Благой Тодев завърши на 32-о място