НОВИНИ

Високо напрежение: Недоволство срещу предложението да спрат част от влаковете в Северна България

Снимка:
bnt avatar logo
от БНТ , Репортер: Роман Сушков
17:07, 31.10.2024
Чете се за: 03:42 мин.
У нас
Слушай новината

Високо напрежение предизвика ръководството на БДЖ с предложението си от догодина да бъдат спрени част от влаковете в Северна България. Сред тях е линията Добрич – Кардам. В община Генерал Тошево хората се възпротивиха остро с подписка срещу новото разписание, защото това е единствената им директна транспортна връзка с големите градове, а и между селата. Автобуси има само до областния център – Добрич.

Генерал Тошево е десетата по големина община в страната с 42 населени места. Както във всички отдалечени краища у нас, тук живеят предимно възрастни хора.

"Един влак върви и да нямаме връзка! Не е добре. Просто и навсякъде е занемарено – и гари и какво е това, не знам", коментира Варвара Костова.

Железопътният транспорт е предпочитан и от младите хора, заради по-ниската цена, пък и удобството на спалните вагони за по-далечни дестинации.

"Аз съм го ползвал лично. Това е връзка все пак с Добрич и с Варна. Ако падне влакът, пада и връзката ни с града", каза Стоян Колев.

"Значи спираме БДЖ-то, да спрем и линейките, да спрем, автобусите и връщаме се на кон и каруца", заяви Маринел Стоянов.

Общинският съвет на добруджанския град излезе с декларация срещу спирането на влака.

"Тук е и ролята на държавата. Тя трябва да дотира този транспорт, за да осигури нужната връзка на нашата община с останалата част на България. И разбира се жп гарата и жп линията имат специално място за жителите на община Генерал Тошево, тъй като благодарение на тази ЖП линия градът се е развил", обясни кметът на община Генерал Тошево Валентин Димитров.

Всъщност градът е получил името си от гара Генерал Тошев, която днес е само спирка.

"Навремето имаше билетна каса в гарата, но съкращавайки персонала в годините, касата затвори. Повече от 10 години билетите се продават във влака от кондуктори. В много от случаите са споделяли хора, пътуващи във влака, че не се дават билети, а се вземат парите "по предназначение" в джоба", каза кметът на село Кардам Георги Събев.

И други кметове имат подобни наблюдения, затова смятат, че анализите на държавната железница за малкия брой пътници и загубите са изкривени. Линията не е ремонтирана от десетилетия, а преди три години модерните мотриси са заменени със стари дизелови локомотиви.

"Харчи 250 литра на час. Къде ще го сравним с една мотриска, която 20 - 25 литра харчи на час – това е 10 пъти повече", добави Георги Събев.

"В момента влакът се движи с 30 - 40 километра и повече от 25 - 30 години не е осъществяван основен ремонт, с което най-малко да си намалят и да си оптимизират разходите", каза още Валентин Димитров.

При типичните за Добруджа снегонавявания влакът е единствената транспортна алтернатива на местните жители, които настояват тя да се запази.

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в TikTok
Намерете ни в Google News

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
ЦИК ще иска всички данни за монтираните камери за заснемане на броенето в изборните секции
ЦИК ще иска всички данни за монтираните камери за заснемане на броенето в изборните секции
Нургюл Салимова с реми във втория кръг на Гран при турнир в Шимкент
Нургюл Салимова с реми във втория кръг на Гран при турнир в Шимкент