Заплатите в столичния градски транспорт са увеличени със 150% от 2018 г. до 2024 г., заявява зам.-кметът по финанси на Столичната община Иван Василев в позиция, разпространена от пресцентъра на Столичната община по повод протеста на шофьорите в градския транспорт, който не функционира от вчера, с изключение на метрото.
Водачите в наземния транспорт са намалели с 19% за тези години от 2018 г. насам, посочва Василев. Според него е необходима целенасочена политика по привличане на нови водачи. Той смята, че увеличението на заплати за всички заети в транспорта не дава резултати. Зам.-кметът призовава за дебат за истинските проблеми и техните решения.
Има недостиг от 250 водачи в автотранспорта, недостиг от 100 водачи в електротранспорта, поради което има голяма пренатовареност, казва той и допълва, че има административен хаос от наличието на четири отделни дружества и излишно раздута администрация. Решенията са ясни, но изискват политическа воля за консенсус, заявява зам.-кметът.
Затова Столичната община предлага насочване на парите, където ще са ефективни – бонуси за привличане на нови служители, увеличаване на заплатите на новопостъпващи служители. Това ще облекчи всички водачи и ще им даде нужното време да почиват регулярно и да ползват отпуската си, а не да трупат множество извънреден труд. Ако насочим предвидените 17 млн. повече тази година за такива мерки, вярвам, че ще постигнем резултат през следващите месеци и години, отбелязва Иван Василев.
Той съобщава, че Общината подготвя инвестиционен заем, за да финансира покупката на нови автобуси (120), тролеи (75) и трамваи (58). Пари в бюджета няма и затова ще предложим на обществено обсъждане инвестиционен заем, който вярвам, че ще бъде подкрепен и от Общинския съвет, и ще успеем да модернизираме градския транспорт, коментира Василев. Според него по този начин ще се подобрят условията, както за шофьорите, така и за пътниците в градския транспорт с надеждата да стане все по-предпочитано транспортно средство в града.
Работи се и по анализ и се обмисля сливане на четирите транспортни дружества (Център за градска мобилност, Автотранспорт, Електротранспорт и Метрополитен) в Единен транспортен оператор. Така ще оптимизираме излишно раздутата администрация (700 човека към момента в четири дружества, които извършват сходни дейности). Ще подобрим финансовите механизми между Столична община и реално извършващите транспортната задача, а не както е в момента – ЦГМ събира всички приходи и решава по свое усмотрение как да разпределя плащанията към дружествата, което води до това те да бавят плащания към контрагенти и после Столичната община да трябва да ги спасява със заеми, както беше през 2024 г., предлага Иван Василев.
Кметът на столичния район "Люлин" предлага намаляване на такса смет за 2026 г.
Украйна се отказва от членство в НАТО в замяна на гаранции за сигурност от САЩ и Европа
Оставката на правителството: Какво следва за Бюджет 2026 и за държавата?