Колко често ви се е случвало да забележите правописна грешка на обществено място, във вестника или в менюто на ресторанта? Кампания на служба "Езикови справки" към БАН предизвика хората да открият и споделят тези грешки.Инициативата на "Езикови справки" във Фейсбук "Написаното остава. Пиши правилно!" предизвика хората в рамките на един месец да потърсят правописни грешки навсякъде около себе си, да ги заснемат и споделят във Фейсбук страницата на проекта. Нарушенията на правописа се оказаха в изобилие, едно от друго по-интересни.
"Грешки има абсолютно навсякъде, но това, което е по-важно, е наблюдението на хората и тяхното знание и възможност да откриват тези грешки" - твърди Тошка Иванова, копирайтър в рекламна агенция.
Езикови справки е услуга на Института за български език към БАН. Службата предлага компетентен отговор на всеки въпрос, свързан с българския език още от средата на 50-те години. Доцент Маргарита Димитрова споделя, че на ден постъпват десетки обаждания от най-различно естество и от най-различни хора.
"Включително и институции. Сравнително наскоро например през април или май имаше въпрос и от Народното събрание" - каза доц. Маргарита Димитрова, Институт за български език към БАН.
Освен по своя характер, запитванията се различават и по своята сложност.
"Понякога една справка може да отнеме и до 3 часа, а понякога - 3 секунди" - споделя още доц. Димитрова.
Кои правописни норми обаче ни затрудняват най-често и пораждат съмнение?
"Най- големият проблем е слятото, полуслятото и разделното писане. След това идват грешките, свързани с правопис на гласни, двойни съгласни" - обяснява Маргарита Димитрова.
Доцент Димитрова споделя още, че дори през летните месеци юли и август въпросите към службата не намаляват.
Автор: Борислава Славова