Нови правила при етикитирането на храните са в сила от началото на годината. Едно от тях е за етикетите на мляното месо, върху които в детайли трябва да се изписва съдържанието. Инспектори от Агенцията по храните започнаха проверки по столичните магазини как се изпълнява новият еврорегламент за етикитиране.
От януари върху задължителните етикети на мляното месо трябва да се изписва какъв вид е, съдържанието на мазнини, съотношението на колагена към месните протеини. Когато е посочено, че преобладават мазнините и колагена, то в продукта има повече кожи, сухожилия и по-малко чисто месо.
Оказа се, че купувачите са изненадани от новия вид на мляното месо и масово го бъркат с каймата.Специалистите обаче са категорични:
- Мляното месо и каймата са два различни вида продукти. В каймата се добавят сол, подправки и други добавки, но всичко това е защитено с технологична документация, - обяснява д-р Силвия Каменова, главен инспектор в Агенцията по храните в София.
Хората обаче са скептични и трудно се доверяват на новите опаковки.
- Обичам да си купя месо и да си смелям, - настоява една жена. - Не им вярвам. Вътре има жили и други добавки, не е само месо за да е толкова евтино.
- 900 грама смляно месо струва 4.49лв, - казва друг купувач. - Тоест, килограмът е 5 лева. Вижте на щанда - килограм от най-евтиното месо е 7 лева. Това означава, че в това мляно месо или има пълнител, или мазнина, което е най - вероятно.
От хипермаркета поясниха, че мляното месо е в акция и затова е по-евтино. От началото на годината няколко пъти са изпращали проби от този продукт за лабораторен анализ за да проверят дали съдържанието отговаря на етикета. До момента няма отклонения. Хората се питат дали новите етикети ще оскъпят месните продукти?
- Не, не би следвало да води до оскъпяване, тъй като не е свързано с допълнителни инвестиции това допълнително етикитиране, - смята д-р Диляна Попова,експерт в Асоциацията на месопреработвателите.
Въвеждането на нови етикети трябва да приключи към 2016 г. Тогава в тях трябва да е посочена и хранителната стойност на продукта за да знаем колко калории консумираме.
Репортаж на Зоя Велинова и оператора Михаил Врабчев