Малко над 2 милиона лева са загубите за БДЖ от кражби на гориво за последните две години. Оттам обявиха, че общо 100 служители на "Товарни превози" са уличени в кражби, но са понесли единствено административни наказания. За да се справи с проблема, държавният превозвач въвежда спешни мерки. Бивши и настоящи директори на БДЖ влязоха в спор - стават ли кражбите на гориво със знанието на ръководството.
Вътрешна проверка в БДЖ е установила по средно 600 000 литра преразход на гориво в "Товарни превози" за предходните две години. От 53 товарни дизелови локомотива с джипиес устройства, функционират едва 16. В пунктовете за зареждане монтираните камери не работят. Зареждането не се следи. Хванатите в кражба служители само са порицани.
Любомир Илиев, упр. на "БДЖ - Товарни превози": Никой не е бил наказан с уволнение. Имаме забележки. Имаме последно предупреждение, т.е. тези хора са си на работа и продължават най-вероятно да крадат.
Кражбите, според управителят на "Товарни превози", са ставали не без знанието на предишното ръководство на Холдинга.
Любомир Илиев, упр. на "БДЖ - Товарни превози": През 2014-а най-високо ниво, което, според мен, е участвало в схемите е на ниво зам.-изп. или изп. директор.
Бившият изп. дир. Християн Кръстев отрече обвинението. По думите му, ежемесечните заявки за гориво се изготвят в двете дъщерни дружества - Товарни и Пътнически превози, а не от директора на БДЖ.
Християн Кръстев, бивш изп. дир. на БДЖ: Не са отчетени промените, които бяха направени с прекъсванията по жп пътя заради ремонтите, заобиколните маршрути, смяната на тягата. Там, където е имало заобиколни маршрути, имаше много участъци, при които се налагаше да се вози с дизелова тяга, а не с електрически локомотиви.
За да се справи с кражбите, БДЖ ще ремонтира джипиесите, ще постави видеонаблюдение в локомотивите и създава специално вътрешно звено за превенция на посегателствата. Мерки, започнати преди години, но недовършени.
Владимир Владимиров, изп. дир. на БДЖ: Ние започнахме това да го правим, постигнахме някакъв ефект, за съжаление, сега виждаме, че една част от мерките, които предприехме, не са продължени. И това, което имаме намерение да направим, е просто да ги продължи.
Синдикатите предлагат друго - да се увеличат възнагражденията на машинистите, за да не се стига до кражби.
Петър Бунев, предс. Синдикат на железничарите - КНСБ: По-добре му платете, когато кара икономично и той да си получи, и той тогава няма да се подложи на този риск - да краде.
Според ръководството на БДЖ мерките за борба с кражбите ще спестят 1 млн. лв. на Холдинга.