Специализирана селска полиция може да намали тежките пътни инциденти в селата, заявиха от Асоциацията на българските села.
Специализирана селска полиция може да намали тежките пътни инциденти в селата, заявиха от Асоциацията на българските села. По информация на асоциацията всяка година над 55% от тежките пътни инциденти са именно на територията на селски райони. Имаме ли обществено съзнание да предотвратим безотговорното поведение на пътя? И какво последва след социалния експеримент на БНТ дали хората разрешават на пиян да се качи в колата си?
Отговорите потърси репортерът на "По света и у нас" Мария Чернева.
Експериментът показа, че има хора, макар и малко, които знаят каква опасност е пиян шофьор зад волана и се опитват да ги спрат. Има и такива, които проявяват необяснима апатия и не смятат, че е тяхна работа да спрат пиян шофьор.
Има и такива, които знаят, че не е редно, но нямат смелост да реагират... Според Мария Чернева е много важно да има нетърпимост сред хората да спират пияни шофьори и да не позволяват да се качват на колата. Още повече неопитни младежи, още повече в абитуриентския сезон. Чернева е убедена, че има какво да се направи със законодателни промени и повече контрол. Шефът на пътна полиция припомня някои от тях.
Бойко Рановски, "Пътна полиция" - ГДНП: През годините имаше редица предложения по отношение на младите водачи, да управляват, да има изпитателен срок, да управляват в началото само в присъствие на възрастен, но до момента такива предложения не можаха да бъдат реализирани. И съгласно закона, водачите, след като получат свидетелството спокойно могат да управляват - въпросът е, че те са неопитни, не могат да осъзнаят бързо ситуацията, която настъпва на пътя и се стига до тежки инциденти.
Мария Чернева припомни и други доста добри мерки, които също не бяха приети - неопитните водачи да карат автомобили с по-малка мощност, да не карат през нощта, да им се дават по-малко контролни точки, да имат продължаващо обучение. От 28 страни в Европа в 20 отдавна работят подобни ограничения. Но тук - явно липсва какъвно и да било анализ. Дори статистика няма - колко от катастрофите са причинени от неопитни водачи, няма и анализ на причините в дълбочина - дали алкохол, дали са вминали през фиктивно обучение - защото дори и за това се говори - за фирми коит опредлагат по-евтини курсове, с три пъти по-малко кормуване. Липсва анализ, значи никой дори не се е опитал да вникне и реши този проблем. От асоциацията па пострадалите от катастрофи имат обща цифра - според тях всяка четвърта катастрофа е предизвикана от неопитен шофьор.
А колкото за алкохола - там нещата са сложни по простата причина, че законът позволява да пиеш и да караш. И докато законът го позволява, промяна в статистиката трудно ще може да се постигне.