От 2 седмици пътните полицаи отново санкционират шофьори при явно нарушение, без видиозаснемане. Промяната се наложи заради зачестилите тежки катастрофи - Ранените и убитите са с 200 души повече в сравнение с миналата година. Затегнаха ли новите стари правила дисциплината на пътя?
Екип на "По света и у нас" присъства на проверка на едно от местата в София, където стават много нарушения - булевард "Сливница" при Сточна гара. За 5 минути - 8 нарушители, които предприемат маневра за изпреварване през забранената за движение бус лента. Следва съставяне на акт от полицейския патрул.
- Вижда се, че мерките дават ефект, - смята инспектор Тихомир Неделчев, пол. група "АСКПД" - "Пътна полиция" - СДВР. - Намаляват се предпоставките за възникване на тежки пътно-транспортни произшествия, след като се засили контролът върху водачите, извършващи нарушения на Закона за движение по пътищата.
От 24 юли, когато новите правила за контрол влязоха в сила, в София са станали 35 катастрофи. Загинали няма, а 33 са пострадали. Столичнитe пътни полицаи са издали 1000 акта и 1000 фиша. С новите промени, ако някой извърши очевидно нарушение, патрул на КАТ без камера вече може да го санкционира.
- Нарушенията в никой случай не могат да бъдат по-малко. Широкообхватния контрол ползваме, мобилните камери за скорост, стационарните камери за скорост, но явно хората, които управляват автомобили, не може да им подействат тези методи, - казва главен комисар Христо Терзийски, директор на ГД "Национална полиция".
Бившият началник на КАТ Алекси Стратиев припомня, че само 120 автомобила на "Пътна полиция" са оборудвани с техника за видеозаснемане. Останалите 60% досега стояха на пътя, без да могат на практика да контролират движението ефективно.
- Сега вече с тази промяна се надявам реално да я усетят и реално да се съобразяват с това, че има контрол, за да се гарантира спазването на закона, - казва Алекси Стратиев.
За 2 месеца 50 нарушения, заснети от Асоциацията на пострадалите при катастрофи, са предадени на КАТ, а 30 нарушители са глобени. От Асоциацията подкрепят промените.
- Нищо притеснително няма. Притеснително беше по-скоро предишната ситуация, когато полицаите виждаха нарушения, но поради това, че нямат камера, те тези нарушения ги пропускаха, - смята Владимир Тодоров, председател на Асоциацията на пострадалите при катастрофи.
Най-много нарушения стават на големите булеварди в София, сочат данните на КАТ.
До края на годината МВР ще оборудва с видеокамери и микрофони всички патрулни автомобили на "Пътна полиция", което ще струва 4 милиона лева. Пари, които ще позволят пълен контрол от всички налични екипи.