В последните месеци имаше сериозни пътно-транспортни произшествия с участието на жени, употребили алкохол и то в достатъчно голямо количество, това заяви в студиото на сутрешния блок на БНТ "Денят започва" Иван Златанов, ръководител на група "Тежки престъпления по пътищата", Пътна полиция, СДВР. Той обясни, че в сравнение с пияните мъже, жените са по-дръзки и по-неуправляеми, а последствията от катастрофите са били сериозни. Статистиката е, че 1/3 от водачите, които са употребили алкохол, са жени. Иван Златанов посочи, че акциите на КАТ ще продължат и ще се работи постоянно за това да не бъде допускано участието в движението на водачи, употребили алкохол и упойващи вещества.
СЛЕДВА ПЪЛЕН ТЕКСТ НА РАЗГОВОРА:
Водещ Георги Любенов: Посрещаме първия гост в студиото, за да разберем повече подробности за тази масова есенна акция на КАТ – Иван Златанов, ръководителят на група „Тежки престъпления по пътищата” в „Пътна полиция”-СДВР. Г-н Златанов, здравейте, добро утро.
Иван Златанов: Здравейте. Добро утро.
Водещ: Добре дошли в студиото на Българската национална телевизия. Нека да започнем от толкова атрактивно обявената кампания срещу пияните жени шофьорки – странно защо това се набива поне на пръв поглед на очите на медиите. Защото звучи любопитно може би. Впрочем кампанията далеч не е само за тях, нали така? Но защо жените, защо пияните жени?
Иван Златанов: Защото последните месеци имаше сериозни пътнотранспортни произшествия с участието на жени, които бяха употребили алкохол и то в достатъчно голямо количество.
Водещ: По-дръзки ли са жените, употребили алкохол, от мъжете на пътя?
Иван Златанов: Да, по-дръзки са, по-неуправляеми и произшествията бяха сериозни.
Водещ: Да. Каква е статистиката всъщност? Какво правят пияните жени зад волана?
Иван Златанов: Статистиката е, че 1/3 от водачите, които са употребили алкохол, са жени. В София последните два месеца станаха три произшествия, които бяха доста тежки и със сериозни последици с участието на жени.
Водещ: Как ще продължи тази акция във времето?
Иван Златанов: Тя ще си продължи регулярно, ще бъдат проверявани водачи за употреба на алкохол и на упойващи вещества. Така че това не е кампанийно, постоянно ще се работи.
Водещ: Да. Казвате употреба на упойващи вещества, тоест на наркотици. Вашият шеф допуска, дори шефът на столичния КАТ допуска, че дрогираните шофьори са повече от пияните шофьори. Нима това е възможно?
Иван Златанов: Да, възможно е. В много случаи, когато водачите участват в пътнотранспортно произшествие, се вижда едно неадекватно поведение на някои от тях. И когато се тестват с техническо средство дрегер, се установява, че не са употребили алкохол.
Водещ: Дрегер за наркотици обаче.
Иван Златанов: Обикновен дрегер за алкохол. Тогава пристъпваме към...
Водещ: Тоест разбирате, че не е употребил алкохол...
Иван Златанов: Точно.
Водещ: ...но той продължава да се държи странно.
Иван Златанов: Продължава да се държи странно. Поведението, зениците на очите, много други неща показват, че водачът е в състояние, което не е адекватно.
Водещ: Колко дрегери за наркотици имате вие в КАТ?
Иван Златанов: В КАТ, в СДВР има един дрегер за наркотици.
Водещ: Един дрегер?
Иван Златанов: Един дрегер.
Водещ: Е, какво правите с един дрегер?
Иван Златанов: Реагираме. Той е мобилен, поставен е в автомобил. И където се налага, автомобилът отива на място и извършва проверката.
Водещ: Очевидно не ви стига. Да ви попитам стига ли ви – не ви стига.
Иван Златанов: Не стига. И консумативите не стигат, защото...
Водещ: Скъпи ли са тези консумативи?
Иван Златанов: Много скъпи – 30 лева е една проба, една касета да се провери водача, употребил упойващи вещества. Една касета е 30 лева и проверката е от 10 до 30 минути, което е доста и трудоемко.
Водещ: Да, забавя доста целия процес по установяване на зависимости.
Иван Златанов: Да. Може да се работи и без дрегер, защото тогава задължително се взима кръвна проба.
Водещ: Добре. Ако водачът – сега тук вече по същество към вашите предложения от КАТ – ако водачът откаже проверка от дрегер, независимо дали алкохолен или наркотичен, какво става?
Иван Златанов: Тогава се пристъпва към най-сериозното нарушение, максимум границата на нарушението, където глобата е до 1 000 лева и лишаването е от 12 до 18 месеца. „Пътна полиция” прие решение да наказва тези водачи с максималното наказание, предвидено в Закона за движение по пътищата, тоест Чл. 174, Ал. 3. 1 000 лева глоба и 18 месеца лишаване от правоуправление.
Водещ: А това е предложение или това ще влезе в сила? Защото...
Иван Златанов: Не, това и в момента го има.
Водещ: Сега действащия...
Иван Златанов: Сега действащия закон.
Водещ: Да.
Иван Златанов: Но при определяне на наказанието си има...
Водещ: Питам ви, защото, г-н Златанов, досега имаше възможност шофьорът да откаже, да каже, че не иска да му се прави проверка, че не иска да духа в дрегера.
Иван Златанов: Да, имаше възможност да бъде наказан и по-малко – една година и 500 лева. Сега „Пътна полиция” взе решение наказанието да бъде в максимума, тоест да се изравни с това, което би наложил и съдът при даване на кръв и съответно показанията над 1,2 – да се образува досъдебно производство и съдът решава отговорността на водача.
Водещ: Много е противоречива информацията с т.нар. син талон, тоест талона, който придружава шофьорската книжка. Ще го махате ли или няма?
Иван Златанов: Това засега е предложение. Остава в сила талонът.
Водещ: А какъв е механизмът? Ако се махне талонът, значи повече няма да ни пишат актове? Защото сега с акта се взима и талонът.
Иван Златанов: Да, с акта се взима талонът. Това е една предохранителна мярка, за да може водачът да се яви в „Пътна полиция”, съответно да се прегледа досието...
Водещ: За да го разкарате няколко път, за да му скъсате нервите.
Иван Златанов: Да се прегледа досието и ако... книжката за отнемане, за да може да се отнеме книжката, тъй като много...
Водещ: После идва след един месец...
Иван Златанов: ...несъвестни водачи, които...
Водещ: ...актът не е готов. После пак го разкарвате.
Иван Златанов: Много несъвестни водачи, които точките са изтекли в свидетелството за управление, не идват и се укриват от „Пътна полиция” и свидетелствата не могат да бъдат изземани. А без контролен талон не може да се управлява автомобил. Така че той е принуден да дойде в „Пътна полиция”, за да види състоянието на досието си. И там вече...
Водещ: Тоест вие за ли сте синия талон или против него?
Иван Златанов: Все още не сме на...
Водещ: Не сте на едно мнение?
Иван Златанов: Да. Защото в Европа – мисля, че във Франция има такъв син талон. Във Франция все още съществува. В другите страни го няма.
Водещ: Да. А могат ли сега – това е една тема, отдавна се говори, аз не знам как се е развила тя – могат ли и сега гражданите сами да видят колко точки имат вътре шофьорите? Тоест в интернет няма такъв достъп, не е...
Иван Златанов: Има такава възможност. Но трябва...
Водещ: Ама без да ходи до КАТ?
Иван Златанов: Без да ходи до КАТ. Трябва да се обади на електронния адрес на „Пътна полиция”, съответно да направи такава поръчка и ще му бъде отговорено.
Водещ: Тоест просто запитване прави и вие му отговаряте колко точки има?
Иван Златанов: Едно запитване, да. Точно така. Може и да отиде в „Пътна полиция”.
Водещ: Да.
Иван Златанов: И съответно да провери.
Водещ: Всъщност тази идея е свързана може би с другата, че оттук нататък глоби ще се плащат с фишове направо на катаджиите, нали така? За да не се отнема синият талон.
Иван Златанов: Да. Ако се промени основният закон – тогава може и глобата да се плаща.
Водещ: А подкрепяте ли вие тази идея?
Иван Златанов: Да, подкрепям я тази идея, тъй като ще бъде за улеснение на гражданите.
Водещ: Защото предишното правителство, предишната власт имаше коренно обратната идея. Нали помните, че полицаите не трябваха да имат в себе си дребни пари, никакви даже?
Иван Златанов: Да, но това затруднява административния процес, тъй като се пишат актове. А за тези нарушения могат да бъдат съставени и фишове и да бъдат разкарвани гражданите до съответните управления на „Пътна полиция” или районни управления. Така че и за тях е по-удобно глобата да се плаща на място – строга отчетност и строг контрол.
Водещ: Няма проблем, че полицаите взимат пари.
Иван Златанов: Няма проблем.
Водещ: Плащат си...
Иван Златанов: В Австрия, в Германия, в Швейцария е така.
Водещ: Да. Нарушителите си плащат, всичко приключва, не се отнема талонът, не се къса...
Иван Златанов: Да. Там, където е видеоконтрол, има съответен ред. В общините дори се плащат глобите в другите страни. Така че ние трябва да вървим към европейското законодателство.
Водещ: Добре. Г-н Златанов, кои са другите акценти в работата ви през есента? Какво ще прави „Пътна полиция” тази есен? Пияни жени шофьорки, друго?
Иван Златанов: ”Пътна полиция” – предимно превантивна дейност със специализирани полицейски операции освен за алкохола, техническата изправност на автомобилите. Знаете, идва зимният сезон, където трябва автомобилите да бъдат изправни.
Водещ: Съветвате ли да сменяме вече летните гуми със зимни?
Иван Златанов: Да. Вече може да бъдат сменени гумите, тъй като навън пътното платно е мокро, съответно увеличава риска, по-трудно се спира, аварийността се увеличава.
Водещ: Да. Кога започваше да се кара на светнати фарове? 1-ви ноември?
Иван Златанов: Да. До март месец – на къси светлини, включени къси светлини.
Водещ: Да, да. Добре. Работи ли тази идея за регистрация на нова кола чрез интернет, за да се избегнат опашките в КАТ, която беше обявена? На електронния портал да се регистрират колите, новите, които се внасят?
Иван Златанов: Засега не работят.
Водещ: Още не работят?
Иван Златанов: Не.
Водещ: Тоест на опашката на КАТ-Дървеница?
Иван Златанов: Да. Там е създаден такъв ред, където няма опашка в момента и регистрациите стават за около 30 минути.
Водещ: Да, добре. Имате възможност да се обърнете към зрителите, да ги предупредите каквото бихте искали.
Иван Златанов: Да, да бъдат внимателни при управление на автомобил, да се съобразяват с пешеходците. Също бих се обърнал към пешеходците – когато пресичат, да се обозначават на пешеходна пътека или там, където е разрешено, да вдигат ръка, тъй като и към пешеходците има сериозни забрани в Закона за движение по пътищата. Не трябва да тичат. Много често виждам пешеходната пътека как тичат. Това съответно...
Водещ: Тичат, защото ще ги отнесат, ако не тичат.
Иван Златанов: Да, но това е забранено. На пешеходната пътека се слиза внимателно и след като се съобрази движението на автомобила.
Водещ: Така ли? Не се бърза на пешеходна пътека?
Иван Златанов: Не трябва да се излиза внезапно. Точно така. Трябва да се пресича внимателно. Пешеходецът има задължение да погледне автомобила на какво разстояние е, да прецени скоростта и тогава да слезе на пешеходната пътека. Това често се забравя. Те слизат внезапно, тичайки, което затруднява спирането на автомобилите.
Водещ: Има много хора, възрастни, вие знаете, на които не им е работа да знаят с колко километра в час кара срещу тях някой идиот. Така че няма как да знаят мога ли да мина или не мога да мина? Те затова и тичат.
Иван Златанов: Във видеоконтрола на СДВР най-добре ще видите всички ситуации, които възникват в столицата.
Водещ: Да. А почнаха ли да спират вече шофьорите на пешеходни пътеки?
Иван Златанов: Да, спират на пешеходна пътека.
Водещ: Акция „Зебра” вие правихте, да.
Иван Златанов: Спират, има ефект, превантивен ефект е.
Водещ: Малко това с вдигането на ръка не ми е много ясно. Вдигам и искам да мина, така ли? Като в клас.
Иван Златанов: Точно. Обозначавате се, тъй като водачът е зает и с други...
Водещ: С други дейности е зает водачът? Така е.
Иван Златанов: Знаете, процесът на движение е сложен. Има и други участници в движението – отстрани, отзад, отпред. Той трябва да внимава, съответно и приближаване на пешеходна пътека. Ако пешеходецът допълнително помогне с вдигането на ръка, това ще улесни, тоест няма да стигне до пътнотранспортно произшествие.
Водещ: Да. Добре, благодаря ви. Дано да има резултати наистина от желанието, с което КАТ започва превантивната си работа сега, през новия есенен сезон.
Иван Златанов, ръководителят на група „Тежки престъпления по пътищата” в пътната полиция на СДВР в студиото на „Денят започва” на националната телевизия.