​Човешка грешка и висока скорост остават водещите версии за трагедията в Хитрино

Човешка грешка и висока скорост остават водещите версии за трагедията в Хитрино, по които работи прокуратурата. Това заяви директорът на Националната следствена служба Евгени Диков в студиото на "Денят започва". Не се изключват и други версии, но категорично не може да се говори за терористичен акт. До момента са извършени 35 експертизи, предстои да бъде изготвена комплексна техническа. От прокуратурата дадоха подробен отчет какво са свършили до момента по случая. Предстоят още разпити на свидетели.

Александър Марков
от Александър Марков
17:27, 24.01.2017
Чете се за: 01:54 мин.
У нас

Три са версиите, по които работи прокуратурата за трагедията в Хитрино.

Нарушени правила при управлението на подвижния ЖП състав, техническа неизправност на влака и техническа неизправност в ЖП инфраструктура - релсовия път и стрелките.

От трите версии - водещи са човешка грешка и високата скорост, заяви директорът на НСлС Евгени Диков.

Категорично отпада версията за умишлен взрив вследствие терористичен акт.

Евгени Диков, директор на Националната следствена служба: "Действително скоростта е 80 км. в час при влизане в района на гарата при сигнализация от 1 км. преди това, че влакът трябва да кара с 40 км., да отбие на 3 коловоз и да спре, където трябва да изчака пътническия влак. Това е, грубо казано, механизмът на произшествието."

Композицията влиза в гарата с двойно по-висока скорост. Тежка е 1720 тона и е от 26 цистерни. Дерайлира шестата цистерна. Основният въпрос за следствието е защо машинистите не разчитат сигналите на светофорите да намалят скоростта на влизане.

Евгени Диков, директор на Националната следствена служба: "Те дават обяснения, които са тяхна защитна позиция. Те смятат, че нищо не са нарушили, смятат, че не коментират това, че не са обърнали внимание за светофарната уредба, казано с ЖП терминологията, за ограничение до 40 км. за отбивката."

Интересно е, че до 18 ноември товарната композиция, която се е движела редовно по маршрута Бургас-Русе, е преминавала транзитно през гара Хитрино и не е спирала. След 18 ноември НКЖИ променя правилата и товарната композиция е вече задължена да изчаква в трети коловоз, за да премине пътническият влак. Машинистите са били наясно с това.

Евгени Диков, директор на Националната следствена служба: "Възможно е и поради, как да кажа, като едно рутинно изпълнение на тези задължения, вероятно да са подминали и да са пропуснали момента, че вече близо 1 месец са длъжни да спират на гара Хитрино."

По версията за техническа неизправност на пътя - експертизите, направени от следователи непосредствено преди евакуацията на село Хитрино, сочат ясно, че стрелка номер 1 на пост 2 е била заключена. Тоест - не е имало неизправност, е изводът на следователите.

Румяна Арнаудова, говорител на главния прокурор: "Стрелката, за която различни източници предоставят различна информация, според това, което нашите следователи установиха 5 часа след инцидента, е, че тя е поставена в правилно положение и е заключена. Нещо повече - ключът от заключването на тази стрелка е намерен и е фиксиран, и е фотографиран в будката на стрелочника, което за нас означава категорично, че е била заключена, в каквото състояние ние намерихме стрелката, и ключът е е бил на мястото, където трябва да се намира."

Експертизата на дерайлиралата цистерна също показва, че не е имала дефект и не е била препълнена с гориво от "Нефтохим". В момента тя също подлежи на експертиза. Разследването до момента сочи, че двамата машинисти са спазили изискването за почивка между два курса. Интересното е, че само те могат да кажат, обаче, дали са имали или нямали устни разпореждания да не спазват почивките.

Евгени Диков, директор на Националната следствена служба: "Има информация, че машинистите са се придвижили, непосредствено преди да се качат на композицията, от Русе до Бургас с автомобил. Няколко часа. Тоест непосредствено, преди да потеглят обратно с локомотива, като са оставили автомобила в Бургас, но това в никакъв случай не нарушава регламентираната почивка, която имат между 2 курса."

Машинистите е трябвало да престоят на гара Хитрино и да изчакат пътническия влак, но не са го направили.

От прокуратурата до момента са извършили десетки експертизи, общо 45 групи действия по разследването, включително разпит на 50 свидетели, технически и днк експертизи, огледи и повторни огледи на мястото на произшествието. Предстоят още следствени действия и окончателно повдигане на обвинения на виновните лица.

Свали приложението BNТ News
Свали приложението BNТ News
Топ 24
Най-четени
Отлив на кръводарители в София
Отлив на кръводарители в София
Около магазините и заведенията има най-много бездомни кучета в Благоевград
Около магазините и заведенията има най-много бездомни кучета в Благоевград